tisdag 9 mars 2010

Grundrecept chokladmuffins




Jag är chokladälskare ut i fingerspetsarna och bakar gärna olika varianter av chokladmuffins..
Detta recept använder jag ofta som grund speciellt om det ska vara t ex riesenkolor, dumlekolor eller t ex hackad daim i.
100 gr smör
1 dl mjölk
2 ägg
1½ dl socker
2½ dl mjöl
1 tsk bakpulver
2 msk kakao
1 tsk vaniljsocker
1 msk potatismjöl
ex på fyllning 12-24 sega kolor alt 100 gr hackad mjölkchoklad med daim

Smält smör, tillsätt mjölken
Vipsa ägg & socker
Blanda de torra ingredienserna och vänd ner i smeten växelvis med smöret. Tillsätt ev.hackad choklad
Fördela smeten i formar och tryck ner 1-2 kolor i varje. Använder du riesenkolor räcker det med en.
Grädda mitt i ugnen i 225* i ca 10-12 min. större muffins ca 15 min. Lycka till!

I muffinsen på bilden smaksatte jag med hackad mörk choklad och lite kaffe. En mer "vuxenvariant".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar