måndag 22 oktober 2012

Scones med kanel och kardemumma

Nybakade scones till frukost är ju inte så dumt, så dessa gjorde jag och dottern till övriga familjen i lördags. Det luktade ljuvligt av kryddningen, som bestod av kanel och kardemumma, och det blev inte en smula kvar när familjen ätit kan jag säga :)


Till ca 12 bitar

8 dl glutenfri mjölmix (finax röda, eller om man vill göra vanliga så samma mängd vetemjöl)
1 tsk kanel
1 tsk kardemumma
1 tsk salt
4 tsk bakpulver
100 gr smör
3 dl turkisk yoghurt

Blanda de torra ingredienserna
Tärna smöret och nyp ihop med mjölblandningen
Tillsätt yoghurten och blanda snabbt ihop till en deg

Tryck ut till 3-4 kakor på bakpapperklädd plåt.
Skåra som ett kryss med mjölad kniv (så de går att dela i fyra bitar var sen)
Nagga lite med en gaffel
Grädda i 250*, mitt i ugnen i ca 10 min

Servera nygräddade




2 kommentarer:

  1. Vilken jätte mysig blogg du har! Jag har precis börjat att blogga om tårtor och go fika. Du får gärna lägga till min på din blogglista, du ligger redan på min:) Mvh Sandra
    sandrastartor.blogspot.com

    SvaraRadera
  2. sandrastartor.blogspot.se ska det ju vara:)

    SvaraRadera