tisdag 12 februari 2013

Semlecupcakes

Ni har väl knappast missat att det är semledagen idag? :)
På många bloggar runt om så verkar trenden vara att göra semlecuppisar, så det blev jag ju nyfiken på att testa såklart :)
Mina är ju glutenfria, men det går ju att göra samma recept med vanligt mjöl om man önskar.



Till ca 16 mellanstora semlecuppisar:
100 gr smör
1 dl vaniljyoghurt
4 ägg
3 dl socker
4 dl glutenfri mjölmix (finax röda) alt samma mängd vanligt mjöl
2½ tsk bakpulver
2 tsk kardemumma
1 krm salt

Smält smör, låt svalna lite och tillsätt yoghurten
Vispa ägg och socker, tillsätt smörblandningen
Blanda de torra ingredienserna och vänd ner i smeten
Fördela i muffinsformar
Grädda i 200*, mitt i ugnen i ca 20 min
Låt kallna

Skär av ett litet lock på muffinsen.
Gröp ur

Blanda 200 gr riven mandelmassa med ovispad grädde, ca 1 dl till lagom konsistens
Fyll gropen med fyllningen
Spritsa grädde på (smaksatt med lite vaniljsocker) och lägg på locket
Sikta över florsocker

 
 



1 kommentar:

  1. låter såå himla gott
    jag älskar själv att baka glutenfritt :)
    nu får man det så nära vetemjölsbröd
    som man kan komma vissa bröd jag bakat
    blev godare till och med :-)

    Mimmi

    SvaraRadera