fredag 19 april 2013

Kladdkaka med tiramisumousse och chokladganash



Kladdkaka med ett lager mousse har verkligen blivit en klar favorit här hemma! Har gjort med både jordgubbsmousse och blåbärsmousse tidigare. I tisdags när vi skulle fira min käre far funderade jag på vad jag skulle göra för god mousse denna gång. Ibland har man ju inte tiden på sin sida och då passar det alldeles utmärkt med pulvermousser från t ex www.strosselannat.se (Strössel och annat) Denna tiramisumousse har jag köpt där och den är helt underbart god att använda i tårtor.
Kan säga att den passade väldigt bra på kladdkakan, och toppad med chokladganash blev det ljuvligt!

receptet på kladdkakan hittar du här
byt ut blåbärschokladen mot vanlig mörk 70%-ig

Låt kakan kallna helt innan du lägger på moussen. Kakan med moussen kan med fördel frysas en stund så blir det lättare att garnera på den sen.

Chokladganash
0,75 dl grädde
75 gr mörk choklad, 70%
en liten klick smör
Värm upp grädden, ta av från plattan, smält ner hackad choklad och till sist en klick smör
jag smaksatte även med en msk kaffe, för att öka på tiramisukänslan i kakan
Låt svalna i rumstemperatur innan det breds på kakan.


1 kommentar:

  1. ser jättegott ut ! :D Tack för att du delar med dig av dessa OTROLIGT goda recept ! :) Blir lite roligare nu att baka som glutenintolerant :)

    SvaraRadera