söndag 12 maj 2013

Årets första rabarberpaj, a´la LCHF

Idag har vi njutit av årets första rabarberpaj och som mycket annat här hemma så gick den i LCHF-anda :)



Botten:
150 gr mandelmjöl
75 gr smält smör

Blanda ihop och tryck ut i en pajform
Förgrädda i 175* i 3 min

Fyllning
ca 6 rabarberstjälkar
5-6 jordgubbar
1 vaniljstång
1 msk stevia strö
( ev 1 msk potatismjöl för att minska risken för att rabarberna och jordgubbarna släpper för mycket vätska)

Skala och dela rabarberna i cm-stora bitar
Blanda ihop stevia strö med de urskrapade fröna av vaniljstången och ev potatismjöl (följer du lchf strikt kan du hoppa över detta) och blanda ihop det med rabarberna
Fyll pajskalet
Skiva jordgubbarna och lägg över (måste tipsa om min favoritpryl Jordgubbsskivaren som är hur smidig som helst, som en äggskärare fast till jordgubbar då :)  )

Grädda i 175* ca 30 min

Eftersom jag inte är helt strikt i min LCHF så unnande jag mej en klick vaniljsås till, annars kan man ju ta en klick grädde :)

1 kommentar:

  1. Finns goda recept på LCHF vaniljsåser oxå ;)
    Ska prova detta idag :)

    SvaraRadera