måndag 1 juli 2013

Silviamuffins

Silviakaka brukar jag ju baka i långpanna, men igår testade jag att baka dem som muffins, vilket blev alldeles lysande :)  Jag gjorde dock om mitt långpannerecept lite för att det skulle bli bra muffins, som att tillsätta smör t ex, och bytte ut vattnet mot mjölk, men glasyren och toppingen är detsamma, så därför väljer jag att kalla dem Silviamuffins :)



Till ca 16 mellanstora behövs:
125 gr smör
2 dl socker
2 ägg
4 dl glutenfri mjölmix (finax röda, alt samma mängd vanligt mjöl)
2 msk snabbmarsanpulver
2 tsk bakpulver
1½ dl mjölk

Glasyr
100 gr smör
1½ dl socker (varav ½ dl ljust muscovadosocker för att få lite kolasmak)
1 äggula
1 tsk vaniljsocker

kokos
50 gr smält mörk choklad

Vispa smör och socker poröst
tillsätt äggen, ett i taget och vispa mellan
blanda de torra ingredienserna och vänd ner växelvis med mjölken i smeten
Fördela i formar, fyll inte mer än till 60%, eftersom muffinsen inte får höja sig för mycket om det ska bli smidigt att få glasyren att stanna kvar på.. ;)
Grädda i 200*, ca 15-17 min, mitt i ugnen

Låt dem svalna lite och gör under tiden glasyren.
Lägg allt i en kastrull, låt sjuda ett par minuter.
Häll på glasyren på muffinsen, strössla över kokos
Låt svalna
Smält choklad över vattenbad och ringla över muffinsen.


Perfekt att ta med på picknicken :)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar