fredag 7 oktober 2016

Glutenfri butterkaka

Oj vad det var länge sedan jag uppdaterade sidan! Har ett antal recept på lager som jag vill dela med mej av, men vi börjar med denna butterkaka som jag bakat till fredagsfikat idag. :)





Till 2 st:
50 gr jäst för söta degar
5 dl mjölk
2 msk fiberhusk
150 gr rumsvarmt smör
1 dl sirap
0,5 dl strösocker
0,25 dl ljust muscovadosocker
0,5 tsk salt
2,5 tsk kardemumma
1 uppvispat ägg
1 pkt sempers mix (den ljusa som bara heter mix)+ 1 dl till utbaket

Fyllning
150 gr rumsvarmt smör
0,5 dl strösocker
0,5 dl ljust muscovadosocker
2 tsk vaniljsocker
2 msk kanel
1 tsk kardemumma

Topping
Marsankräm
3 dl mjölk + 7 msk snabbmarsanpulver

Garnering
1 ägg
pärlsocker

Glasyr
2 dl florsocker
2 msk vatten
ev lite karamellfärg

Smula jästen i en bunke
Värm mjölken till 37*. lös upp jästen i lite av den och tillsätt sedan resten.
Tillsätt fiberhusken och låt stå och svälla i 10 min
Blanda ner de övriga ingredienserna och kör i assistens i 10 min.
Låt jäsa övertäckt i 45 min

Blanda endast in så pass mycket mjöl att degen blir kavlingsbar, max 1 dl. Degen är lättarbetad från början så överdosera inte för då blir det torra bullar och det gör ingen glad..
Dela degen i två delar och kavla ut till en rektangel.
Blanda ihop fyllningen och bred på.
Rulla ihop till en rulle och dela i 12 bitar som du lägger i en springform, 24 cm i dia. Ge dem lite utrymme att kunna jäsa.
Gör likadant med andra deghalvan. Låt jäsa övertäckt i 60 min.

Gör marsankrämen och spritsa ut på varje bulle och nån klick i mellanrummen med.
Pensla med uppvispat ägg och strö på pärlsocker

Skjuts in i ugnen på 200*, nedre delen i ca 30 min.

Låt svalna.
Gör glasyren och ringla över, låt den stelna.

Ät och njut.

Ha en trevlig fredag!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar