måndag 21 juni 2010

Jordgubbsmuffins

125 gr smör
2 dl socker
2 ägg
4½ dl mjöl
2 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
1 dl mjölk
1 dl lemon curd
ca 12 jordgubbar
ev några droppar jordgubbsessens (kan behövas nu innan jordgubbarna fått den där goda smaken..)

Vispa smör och socker
Tillsätt äggen, ett i taget och rör lite mellan
Blanda de torra ingredienserna. Vänd ner dessa växelvis med mjölken i smeten.
Tillsätt lemon curd

Fördela smeten i formar

Dela jordgubbarna i fjärdedelar och tryck ner i smeten.

Grädda i 200* 15-20 min, mitt i ugnen. Visst var formarna söta? Riktigt mycket sommarkänsla över dem tycker jag!

4 kommentarer:

  1. Jättesöta och somriga formar =) Passar perfekt till jordgubbsmuffins som låter såå gott!!

    SvaraRadera
  2. Gäller att ta till vara dessa underbara jordgubbar när de äntligen är här! :)

    Blev väldigt nöjd över formarna, så det blir nog till att köpa ett omgångar till ;)

    SvaraRadera
  3. Låter smarrigt. Jag längtar efter jordgubbssäsongen... Jag går och tittat i jordgubbslanden och hoppas att de små karten ska bli röda snart.
    Formarna är underbara.
    Kram Erika

    SvaraRadera
  4. javisst är det underbart när jordgubbarna äntligen kommer!! Än så länge är de ju rätt smaklösa och svindyra!
    Till nästa år ska jag plantera massvis med egna jordgubbar så man kan njuta ordentligt :)

    må så gott! kram

    SvaraRadera