torsdag 2 augusti 2012

Test: Modellering med rice krispies treat

Tittar på man på Cake Boss ser man ju att de ofta använder rice krispies treat i sina tårtor som grund i större figurer t ex. Har även sett att flera bloggare använder sig av detta och jag har länge tänkt att jag ska testa men det har helt enkelt inte blivit av innan.
Jag har väl varit lite tveksam och trott att det skulle smaka konstigt (eller ingenting alls) men ack så fel jag hade! Det är ju supergott!!

Fördelen är ju också att man kan göra stora modelleringar och figurer utan att riskera att de sjunker ner i tårtan, för de väger ju väldigt lätt i jämförelse med figurer gjorda helt i sp eller marsipan.

Som ni hör är jag positivt överraskad och jag kommer definitivt modellera mer saker i rice krispies treat. Nu gäller det ju att bli bra på att täcka figurerna med sp med..

Jag hittade lite olika recept när jag säkte runt, men valde att göra en liten testladdning och då blev receptet såhär:

1 msk smör
100 gr minimarshmallows
5 dl rice krispies

Smält smöret på låg värme. Tillsätt marshmallowsen och rör tills de smält.
Ta av från plattan och rör ner rice krispies

Tryck ut i en smord form.

Jag tog ungefär hälften och modellerade direkt. Gick hur smidigt som helst! Jag täckte även med sp medans det var lite klibbigt.
Kan avslöja att det blev ett fordon, som ni kommer få se på en tårta inom snar framtid.. Man ska inte göra dekorationer i rice krispies mer än 3 dagar innan de ska ätas har jag läst på flera ställen.

Nu går det ju även att äta som det är, och jag kan säga att ungarna blev eld o lågor över de smakbitar de fick!



3 kommentarer:

  1. Jag älskar Cake boss! Men vad kul att du vågade prova!! Det vore kul att se hur resultatet blev! :)

    SvaraRadera
  2. ja gjorde oxå en sats i måndags,och smakade riktigt gott,kommer lägga upp bild på vad ja gjort lite senare ikväll.
    jätteroligt o arbeta med

    SvaraRadera