torsdag 30 augusti 2012

GI-kladdkaka

Nyttig kanske man inte kan kalla denna kaka, men den är i allafall något GI-vänligare än de som innehåller både socker o mjöl.. :)



Den blev väldigt "chokladig" och gillar man mörk choklad så är denna kaka toppen! Det var inte dumt att ha chokladen med hallon i kakan så att det lättade och sötade upp smaken lite.

200 gr osaltat smör
100 gr marabou premium 70%
100 gr marabou premium 70% med hallon
4 ägg
2 dl vispgrädde
1½ msk kakao
1 tsk vaniljsocker + ½ tsk vaniljextrakt (alt innehållet ur en vaniljstång)

Smält smör, blanda ner hackad choklad, rör o tills den smält.
Tillsätt grädden och rör till jämn smet.
Vispa äggen fluffiga och tillsätt chokladsmeten
Blanda kakao och vaniljsocker och rör ner i smeten

Häll upp i bakpapperklädd form
Grädda mitt i ugnen i 200* ca 10-12 min.

Ställ i kyl ett par timmar eller gärna över natten.
Servera med hallon och grädde



Under semestern är det ju lätt att man unnar sig lite för mycket... jag är inget undantag, och det är nu därför som det dyker upp lite nyttigare recept här på bloggen.. :)
Denna månad är temat Semesterminnen hos Söta saker  och då får denna kaka bli mitt bidrag, med tanke på vilka spår semestern satte ;)
Hallonen innehåller ju semesterminnen i sig, tur att åtminstone de är nyttiga! :)

5 kommentarer:

  1. Vilket snyggt sätt att dekorera en kladdkaka på =)

    SvaraRadera
  2. mums choklad,gött de ser ut.skulle nog ätit med en skopa vaniljglass,för de är otroligt gott

    SvaraRadera
  3. Ha ha ja lite nyttigare mat kan inte skada det, gäller även här ;-) Min taktik är att hålla mig till lördagar. Ser ut som en mkt god tårta - nyttig eller inte ;-)

    SvaraRadera
  4. Visst ska man kunna unna sig om man försöker hålla igen :)
    Denna kaka passar perfekt, för man kan inte ta så stor bit, den är riktigt mastig :)

    SvaraRadera