lördag 15 september 2012

GI-pizza

Ja nu händer det ju igen, ett sånt där recept som inte är i närheten av att vara fika eller sött ploppar upp på bloggen :)

Som ni kanske vet följer jag sedan några veckor tillbaka en form av GI/LCHF-diet 
(om detta och lite till kan ni läsa mer Här  )och har även valt att dela en del av de recepten med er här på bloggen för att kompensera lite för allt sött som annars finns här :)

Även om man inte behöver eller vill följa nån speciell diet så är det ju inte skadligt att äta lite nyttigare recept nångång sådär mellan varven, så testa även gärna dessa recept :)


GI-pizza 3-4 portioner
3 ägg
2 msk fiberhusk
1 tsk bakpulver
200 gr riven ost
(1 krm salt och 1 krm pizzakrydda, som kan uteslutas)
Vispa upp äggen med en gaffel tillsätt övriga ingredienser och låt stå tills degen blir fast (minst 15 min)
Tryck ut på bakpapperklädd plåt (till detta moment rekommenderar jag handskar, för det är rätt klabbigt..)
Förgrädda i 10 min i 200*, mitt i ugnen

Gör en blandning av
2 tsk tomatpuré
1 tsk matolja/olivolja
pizzakrydda efter smak och bred på degen

Lägg på fyllningen:
strimlad skinka, ca 200 gr
1 pkt 125 gr mozzarella
blandad svamp (på min är det trattkantaller och champinjoner)
ca 8 körsbärsbärstomater, som delats i halvor
ca 100 gr riven ost
Grädda i ca 10 min tills osten smält och fått lite färg




2 kommentarer:

  1. Denna skall jag fixa till min pappa någon dag som äter GI :) Den ser fantastiskt god ut, älskar när det är inte snålas med fyllningen! :)

    SvaraRadera
  2. Hoppas din pappa gillar den :)
    Klart man ska kunna äta smarrigt även när man går på diet :)

    SvaraRadera