onsdag 26 mars 2014

Brownie med chokladglasyr

Idag har jag bakat denna brownie med härligt krämig chokladglasyr.. Blir att sätta hänglås på både kylskåp och min mun om jag inte ska äta upp den tror jag ;)
 
 
Till brownien:
100 gr smör
2 ägg
2 dl socker (1 dl vanligt socker och 1 dl rörsocker)
1 dl glutenfritt mjöl (finax röda, alt samma mängd vanligt mjöl)
1 dl kakao
½ tsk vaniljpulver
2 tsk starkt kaffe (jag tog två tsk kafffe + 2 tsk snabbkaffepulver)

Smält smöret
Vispa ägg och socker, tillsätt kaffet i smöret och blanda sen ner i äggsmeten
Blanda ihop mjöl, kakao och vanilj, vänd ner i äggsmeten

Spänn ett bakpapper i botten på en springform, smörj och "bröa" med kakao
Grädda i 175* ca 24 min. kakan ska ej vara helt torr när du tar ut den för att få den rätta lite sega konsistensen

Låt svalna lite

Chokladglasyr
50 gr smör
1½ dl florsocker
1 burk, 175 gr philadelfia marabou
½ tsk vaniljpulver

Smält smöret och låt svalna lite
Blanda florsocker och vaniljpulver, tillsätt smöret
Blanda till sist ner philadelfiaosten

Bred eller spritsa på glasyren på kakan

garnera ev med lite strössel
Ät och njut!




1 kommentar:

  1. Hittade din blogg för några veckor sen o älskar den! Tack för massa goda recept! :-)

    SvaraRadera