torsdag 2 september 2010

choklad + kaffe = mmmm

Kaffe och choklad är ju en kombination som är väldigt gott och som man aldrig kan få nog av!
I dessa muffins har jag i både kaffe och kaffelikör för att öka smaken och lagt på noblesse för att förhöja chokladsmaken..



100 gr smör
knappt 1 dl mjölk
½ dl kaffe
några droppar kaffeliköressens eller kaffelikör efter smak
2 ägg
1½ dl socker
2½ dl mjöl alternativt glutenfri mix
1 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
1 msk potatismjöl
2 msk kakao
1 krm salt
12 noblesseplattor av mörk choklad

Smält smöret. Tillsätt mjölken, kaffet och kaffelikören.

vispa ägg och socker.
Blanda de torra ingredienserna och vänd ner detta växelvis med smörblandningen i smeten.
Häll upp i formar i en muffinsplåt.
Grädda i 225* ca 12-15 min.
Lägg på en noblesse på de varma muffinsen.

3 kommentarer:

  1. Jag gillar också bakverk med kaffesmak, gärna i kombination med choklad. Däremot dricker jag inte kaffe. Kul idé att lägga nobless uppepå, det ska jag komma ihåg.

    SvaraRadera
  2. Gott med kaffe i kakor och tårtor, själv dricker jag inte kaffe men i kakor fungerar det utmärkt

    SvaraRadera
  3. Hur klarar ni er utan kaffe Erika och Linda?
    Till dessa muffins är ju en stoor kopp kaffe ett måste ;)

    men visst blir det gott att blanda kaffe och choklad i bakverk. Mmmums! :)

    SvaraRadera