tisdag 13 december 2011

Glutenfria skurna pepparkakor


Vad glad jag blev när jag hittade recept på glutenfri pepparkaksdeg hos Linda! Det verkade så himla smidigt! Jag gjorde det ännu smidigare för mej och ersatte ingefära, kanel, kardemumma och nejlikor med färdiga pepparkakskryddor..

4-5 dl glutenfri mjölmix (I min är det Lailas blå)
½ dl po-fiber
3 tsk pepparkakskrydda
½ tsk bikarbonat
100 gr mjukt smör
½ dl socker
3/4 dl sirap
2 msk vatten

Vispa ihop smör, sirap och socker poröst
Blanda de torra ingredienserna (jag tog knappt 4,5 dl mjöl), och tillsätt det och vattnet i smeten.
Arbeta i maskin till degen blir smidig
Plasta in degen och låt den vila i kylen några timmar, eller över natten

Tanken var nu att man skulle kavla ut degen och trycka ut pepparkakor, men min deg ville inte riktigt vara med på det. Kanske hade jag lite för lite mjöl eller skulle den vilat lite till i kylen.. Ja, ja, efter en del väl valda ord gjorde jag degen till en rulle och skar sedan till kakor..
Grädda mitt i ugnen i 225* ca 5-6 min

Även om de inte blev lika snygga som om vi gjort hjärtan, stjärnor och gubbar så blev de iallafall väldigt goda! :)

3 kommentarer:

  1. Ja huvudsaken är ju att de blir goda :-) Vilken fin liten "julstämningsskylt" du har, var har du köpt den?

    SvaraRadera
  2. Linda B, de blev jättegoda. Skylten köpte jag till förra julen i en rolig lokal butik www.butiken.biz

    Linda, ja och framför allt så gillade sonen dem, han har saknat hembakade pepparkakor :)

    SvaraRadera