tisdag 6 december 2011

Pepparkaksmacarons med vit chokladkräm


Nåt jag bakat väldigt lite av är dessa omåttligt populära macarons. Kan ju bero på att jag inte blev helt nöjd den första gången jag testade...
Hur som helst, det mesta förtjänar ju en andra chans, så därför har jag nu införskattat en macaronmatta och bakat dessa idag :)

Det finns ju flera olika recept och tips för att lyckas med sina macarons, om man kollar runt på olika bakbloggar. Jag följde Mia Öhrns grundrecept ur boken Macarons, Cupcakes och Cakepops och tyckte att det funkade riktigt bra. Mattan får jag nog dock baka med ett par gånger för att få bästa resultat, tyckte att en del av kakorna fastnade, vilket de inte gjorde på plåten med bakplåtspapper på.

170 gr florsocker
110 gr siktat mandelmjöl
90 gram äggvita
2 msk strösocker

2 tsk pepparkakskrydda

Sikta mandelmjölet, var noga med att väga upp rätt mängd
Blanda med florsockret och sikta igen
Vispa äggvitor fluffigt med elvisp (eller att föredra i kitchen aid), tillsätt sockret lite i taget och vispa till maräng.
Blanda i kryddorna i mandelmjölet och vänd ner i marängen. Blanda till jämn smet och spritsa ut på plåt, ca 5-kronorsstorlek
Låt torka i minst 45 min innan de gräddas i 125* ca 20 min. Testa att lossa en kaka, och grädda ytterligare vid behov.
Låt svalna helt innan de lossas.

Vit chokladkräm
125 gr vit choklad
2 tsk houng
2 msk vispgrädde
½ vaniljstång, skrapa ur fröna men låt stången vara med i kastrullen med.
Hacka chokladen i bitar och lägg allt i en kastrull. Värm försiktigt till chokladen smält och ta av från värmen
Jag rev ner lite clementinskal för att få lite julsmak på med
Ställ i kyl så att den tjocknar till spritskonstistens
Spritsa på och lägg ihop macarons

9 kommentarer:

  1. Detta recpet måste jag testa =)
    Kramkram

    SvaraRadera
  2. Jag har bakat tre ggr med min macaronmatta men jag blir inte alls nöjd. De får inte sina fina fötter, och så blir de ihåliga och sitter fast på mattan som klister =( jag testade att göra halva smeten på mattan och andra halvan på bakplåtspapper och de på pappret blev så fina som de brukar bli . . . ahh så frustrerande när man nu fick en sån fin matta i present

    SvaraRadera
  3. Jag har inte heller bakat macarons på länge av samma orsaker som du... men dina blev ju jättefina den här gången, ser perfekta ut! Låter goda också, med pepparkaka och vit choklad!

    SvaraRadera
  4. Kul att du gillade mina pepparkaksmacarons :) fast jag har ju ädelostkräm mellan mina, kul att testa sej fram efter lite eget.

    SvaraRadera
  5. Dessa verkar vara populära att baka i år :-) har sett på flera bloggar nu, men alla har haft olika fyllning. Kul!

    SvaraRadera
  6. Jisses vad gott det ser ut =)
    Detta måste jag prova!

    Jag har en tävling på min sida som jag tänkte tipsa dig om, du kan vinna ett unikt smycke =)

    Och nästa vecka kan du vinna en köksassistent från OBH Nordica =)

    Titta gärna förbi och var med och tävla!

    Kram
    /Nellie

    http://sockertussen.blogspot.com/2011/12/tavling.html

    SvaraRadera
  7. jättegoda ser de ut,skulle gärna vilja smaka ,mums
    och dem blev ju jättefina,va tråkigt att de inte funkade så bra med mattan.
    ja älskar min lekue macaronmatta

    SvaraRadera
  8. Tack för alla kommentarer! :)

    Anna, ja visst är det frustrerande! Ska testa att smörja lite nästa gång och se om de lossnar lättare.

    SvaraRadera
  9. ja det verkar helt klart vara Macarons som man skall baka nu :) Har ännu inte vågat mig på dem men jag skall helt klart testa dem snart! Dina ser jättefina ut, har förstått att det kan vara knepigt att lyckas med dessa.

    SvaraRadera