onsdag 18 april 2012

Att baka glutenfritt - del 4 Choklad

Jag får många frågor vad gäller den glutenfria bakningen, vilka ingredienser som är okej för glutenintoleranta, skillnad på att baka med vanligt mjöl osv. Jag försöker svara på dessa frågor så gott jag kan och utifrån det jag testat vad gäller glutenfritt :)
Tove hade önskemål om att jag skulle sätt ihop med en lista över choklad som är okej för glutenintolerna, vilket jag tyckte var en mycket bra idé :) Jag har satt ihop listan utifrån de chokladsorter jag använder mej mest av, och kommer fylla på den efter hand. Undrar du över någon annan sort så fråga gärna så tar jag reda på vad som gäller för den.

Choklad som är okej för glutenintoleranta:

Marabou Daim
Fazer Dumle, både kolorna, chokladkakan med dumle i samt rullarna
Fazer Salmiakki, både kolorna och chokladkakan
Fazer mörk choklad
Noblesse
Wienernougat
Cloetta center orginal
Cloetta plopp
Toblerone

På dessa chokladkakor nedan står det "Kan innehålla spår av gluten/vete".
De är glutenfria i sig, men tillverkas i samma fabrik som de tillverkar produkter som innehåller gluten, därför måste de vara uppmärkta så.
Om man kan äta dem eller inte varierar från person till person som har glutenintolerans. Min son kan äta dem utan att reagera i magen, men en del klarar inte det som kan innehålla spår, så fråga den du ska bjuda på fika innan du blandar i sån här choklad i bakverken :)

* Marabou mjölkchoklad, Mjölkchoklad med daim, Polka, schweizernöt, Marabou mörk choklad m.m

På marabous hemsida står det "kolla förpackningen för aktuell ingrediensförteckning" så det kan alltså ändra sig! Detta gäller säkert andra tillverkare också, vilket man får vara observant på som allergiker/intolerant av nåt slag.

Detta svar fick jag när jag skrev till Lindt: Vi ber dig uppmärksamma följande fakta när du letar efter glutenfria produkter från Lindt.
· Lindts mörka och vita chokladkakor utan fyllning innehåller inte gluten. (ex Excellence serien)

· Lindts mjölkchoklad innehåller en liten mängd maltextrakt som utvinns från korn, en källa innehållande gluten. Glutenkoncentrationen i dessa chokladprodukter är under 20 ppm(20 mg/kg). Detta är likvärdigt med glutenfritt enligt Codex Alimentarius och EU:s livsmedelsregler.

· Lindts produkter som innehåller andra sammansättningar av vete innehåller gluten. Vänligen läs alltid ingredienslistan på produkten för att försäkra dig om att den inte innehåller vete.

8 kommentarer:

  1. Tack för att du knåpade ihop listan!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack själv för att du bad mej göra listan, hoppas den kan vara till hjälp i den glutenfria bakningen för många :)

      Radera
  2. Hej!
    Jag råkade hamna på din blogg, och har själv en son på 6 år som är glutenintolerant. Jag tycker om att baka, och har precis börjat prova på att göra tårtor.
    Måste säga att du gör väldigt fina bakverk, och jag kikar gärna in för lite inspiration emellanåt!

    Ang choklad så funkar även Kinders olika varianter samt Fazer blå 100 g. Tror även Palle kuling och Cloettas chokladkakor kan funka, men är inte säker på det.
    Mvh Evelina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tusen Tack för de fina orden Evelina!

      och tack för hjälpen att komplettera listan! :)

      Radera
    2. Vill bara flika in att jag som glutenintolerant har köpt lager med fazer blå 100g då jag är galen i choklad och det är den som har funkat! Men nu senast när jag var beredd att bunkra igen så såg jag att de ändrat ingrediensförteckningen och att det står att den kan innehålla spår. Vet inte riktigt vad som har ändrats dock!

      Radera
  3. Hej! Jätte fin blogg! Kollar ofta efter goda recept, topppen bra! Är själv Glutenintolerant & allergisk.
    Jätte bra att du skrev att marabous choklad inte går får alla eftersom de bakas i samma miljö, jag kan tex. inte äta dem längre, efter att de började med kex i sitt godis.
    Jag vill tipsa om Dumle, polly, daim, Kinderägg Och MARABOU Premium, de är glutenfria och står tydligt på Marabou premium vad de innehåller. De jag ätit och är glutenfria är 70-80 % mörk choklad och apelsinsmak, havssalt smak och smak med chokladmousse ( en favotit jag rekommendera) - allt är mörk choklad,och tyvärr lite dyrare. 170 g för 29 kr.

    Kram Sarah
    sarahgslife.blogspot.com

    SvaraRadera
  4. Tack tack Sarah!
    Ja det är ju rätt märkligt att tillverkarna inte tänker steget längre när de börjar tillverka produkter i samma miljö som inte alla kan äta, vilket gör att många heller inte kan äta det de kunde innan!

    För egen del äter jag mest mörk choklad, den med chokladmousse i har jag dock inte testat, så det får jag allt ta att göra! :)

    Tusem tack för värmande ord om bloggen med!

    kram Annica

    SvaraRadera
  5. Det var kul att hitta hit! Leenu som bakar naturligt glutenfritt, laktosfritt, sojafritt och utan jordnötter o vissa jordnötssläktingar som lupin.

    SvaraRadera