onsdag 4 april 2012

Grundrecept glutenfria muffins, både ljusa och mörka :)

De här båda recepten på muffins använder jag mej ofta av när jag ska baka muffins/cupcakes som en bra grund och varierar sedan smaksättningen efter smak och behov :)
Den senaste tiden har jag fått flera förfrågningar på vilka grundrecept jag använder när jag bakar glutenfritt, så i detta inlägg kommer båda recepten och lite enkla smakvariationer så att det blir lätt att hitta för dem som önskar :)


Grundrecept ljusa muffins, ca 12 normalstora
125 gr smör
2 dl socker
2 ägg
4 dl finax mjölmix, det orange paketet (funkar även med annan glutenfri mjölmix, som t ex sempers mix eller lailas. Använder du sempers mix minska mängden bakpulver något)
2 tsk bakpulver
1 tsk vanliljsocker
1½ dl mjölk eller yoghurt

Vispa smör och socker poröst
Tillsätt äggen, ett i taget och vispa mellan
Blanda de torra ingredienserna och vänd ner i smeten växelvis med mjölken/yoghurt.
Klicka ut smeten i formar, grädda i 200* mitt i ugnen ca 15 min beroende på storlek. Större muffins behöver lite längre tid, mindre kortare tid.


Grundrecept glutenfria chokladmuffins, ca 12 normalstora
100 gr smör
1 dl mjölk, yoghurt eller gräddfil
2 ägg
1½ dl socker
2½ dl glutenfri mjölmix, (sempers mix, finax eller lailas blå)
1 tsk bakpulver
2 msk kakao
1 tsk vaniljsocker
1 msk potatismjöl

Smält smör, tillsätt mjölken/gräddfilen och låt svalna lite
Vispa ägg och socker
Blanda de torra ingredienserna och vänd ner växelvis med smörblandningen
Klicka ut smeten i formar och grädda i 225*, mitt i ugnen i ca 12 min.

Lite tips, gäller båda sorterna:
* Fyll inte formarna mer än ca 3/4
* Använd muffinsplåt som du ställer formarna i eller stadiga formar för att de inte ska flyta ut

Enkla variationer på smaksättning:
De ljusa muffinsen:
* Riv ner skalet från en citron i smeten
* Tryck i några blåbär eller andra bär i smeten när du klickat ut dem i formarna
* Byt ut hälften eller hela mändgden socker mot ljust muscovadosocker så blir det kolasmak på
* Vaniljyoghurt ger en god härlig vaniljsmak, denna går ju att växla med t ex hallonyoghurt.

Chokladmuffinsen
* Smält ner 100 gr valfri choklad i smöret. Här är ju variationerna i stort sett obegränsade; daim, dumle, mjölkchoklad, mörk choklad, smaksatt choklad m.m m.m Kolla dock så att chokladen är okej för glutenintoleranta...
Vill man ha bitar av chokladen istället går det lika bra att hacka 100 gr choklad och vända ner i smeten
* Tryck ner t ex en dumlekola i varje muffins
* Jordgubbar är supergott att dela i bitar och trycka ner i formarna

13 kommentarer:

  1. Låter bra! Ska testa nu idag B)

    SvaraRadera
  2. Gott och enkelt att göra :)

    SvaraRadera
  3. Jag är glutenintolerant och älskar din blogg. Brukar baka dessa muffins hela tiden och de är jättegoda :)

    SvaraRadera
  4. Tusen tack Felicia! Härligt att höra att muffinsrecepten går hem! :)

    SvaraRadera
  5. Ska bli gott att testa. Sonen sitter på bänken och fixar smeten. Vilken temp står ugnen på?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Graderna står i recepten.. :-)
      Lycka till med bakningen!

      Radera
  6. Jättegoda! De är faktiskt godare än vanliga muffins! :) Lätt att göra också.

    SvaraRadera
  7. Hej Annica! Jag har ett cupcakeföretag och det är stor efterfrågan på gluten- och mjölfria produkter! Jag tänkte prova att baka enligt ditt recept till min nästa beställning! Har du provat att frysa dessa muffins?

    Ha en bra dag!
    /Heidi, Heidis Cupcakes UF

    https://www.facebook.com/heidiscupcakesuf

    SvaraRadera
    Svar
    1. hej Heidi!
      Båda sorterna fungerar utmärkt att frysa! :)

      Lycka till!

      Radera
  8. Underbart! Tänkte baka cupcakes till helgen och en av gästerna är glutenintolerant så detta blir perfekt! :)

    SvaraRadera
  9. Vad glad jag blev att jag hittade det här muffinsreceptet. Bakade de ljusa och bytte äggen mot no egg och dom blev jättegoda :) Rekommenderas!

    SvaraRadera
  10. Tack! Provar ljusa nu, med lite hallonsylt i. Ska bli bakelse i morgon

    SvaraRadera
  11. Så underbart goda muffins! Tack för att du delar med dig av dina recept. Lycka när jag hittade din blogg, jag ska nämligen baka med en liten tjej som är både laktos och glutenintolerant. Men som älskar att baka. :) Tack.

    SvaraRadera