onsdag 24 november 2010

Chokladmazariner med hallon

Ibland blir man förvånad över sig själv när man får lust att baka nåt man aldrig testat eller vågat sig på innan.. Som mazariner t ex..
Det började med att jag var på jakt efter ett recept på nån slags mördegsformar och när man spanar runt på olika bloggar börjar ju snålvattnet rinna när man stöter på den ena godsaken efter den andra. :)

Hittade ett recept på chokladmazariner med apelsinmarmelad i, men jag gjorde om det lite och tillsatte hallonsmak istället.
Mazariner tillhör egentligen inte min favoritkaka, men både min man och min pappa är rätt förtjusta i dem, så vad gör man inte för de allra bästa? De är väldigt tacksamma att använda som smakpanel med, för de är rätt bra gottegrisar båda två ;)


CHOKLADMAZARINER MED HALLON
Chokladmördeg
3 dl mjöl
1 dl socker
3/4 dl kakao
150 gr kallt smör

Blanda ihop mjöl, socker och kakao.
Tärna smöret och arbeta ihop en kort stund i matberedare.
Plasta in degen och lägg i kylen i ca ½ - 1 timme.

Fyllning
300 gr mandelmassa
50 gr rumsvarmt smör
100 gr mörk choklad (marabou premium mörk med hallon)
2 ägg
2 tsk mjöl
1 krm salt

Riv mandelmassan. Arbeta ihop med smöret.
Smält chokladen i vattenbad och rör ner i mandelmassan.
Tillsätt 1 ägg i taget
Tillsätt till sist mjöl och salt och vispa ihop.


Smörj formar och tryck ut mördegen i.
skeda i fyllningen.
Grädda i 200* i nedre delen av ugnen i ca 12 min.

Låt svalna och stjälp sedan ur kakorna försiktigt ur formarna. ( det går även bra att göra dem i engångsformar, och då får de vara kvar i dem)

Glasyr
2 dl florsocker med chokladsmak
1½ msk vatten
några droppar hallonessens

Rör ihop glasyren och bred på kakorna och låt stelna.

8 kommentarer:

  1. DE ser supergott ut!
    den här choklad använde jag ofta när jag bakar mina bakverk med choklad jag tycker att de är väldigt godare än att använde essens.

    SvaraRadera
  2. Så gott det ser ut, har ju en del smaksatt choklad liggande, borde ta och baka lite med den

    SvaraRadera
  3. Men åh så gott, jag älskar ju liksom både choklad och hallon :)
    Har förresten en utmaning på min blogg som jag skickar vidare till dig!

    SvaraRadera
  4. Vad gott det låter med choklad och hallon ihop. Mazariner är en kaka jag kan bli riktigt sugen på ibland och däremellan tänker jag inte ens på dem. Har aldrig bakat mazariner själv, det är ju lite pilligt.

    SvaraRadera
  5. tack för era kommentarer sana, Linda, Linda, Johanna och Erika! :)

    har aldrig bakat mazariner innan jag gjorde dessa, men jag kan säga att även om det var lite fler moment än vid en vanlig sockerkaka så var det helt klart värt det ;)

    Låter spännande johanna, Tack! :)

    SvaraRadera
  6. Jag gillar mazariner, men det kan bli lite maffigt ibland. Med choklad blir det säkert super! Måste prova!

    SvaraRadera
  7. Sandra, personligen tycker jag att dessa blev mycket godare än vanliga mazariner :)

    SvaraRadera