måndag 15 november 2010

Vaxholmslimpa

Detta recept på glutenfritt bröd har jag fått av en väninna till min mamma.



5 dl filmjölk, kall
1 dl mörk sirap
1 tsk salt
1 tsk malda brödkryddor
1 tsk mald pomerans
ca 5 dl finax glutenfri grov mjölmix (jag använde fiber brödmix)
5 dl finax glutenfri mjölmix
1½ tsk bikarbonat
1½ tsk bakpulver

blanda ihop fil, sirap och kryddorna.
blanda mjöl, bakpulver och bikarbonat och rör ihop med filblandningen.

Häll upp i smord 2-litersform och grädda genast i 175 * i 1 timme.

Brödet blev helt suveränt gott! Och så smidigt när det inte ska jäsa, bara att slänga ihop, skjuts in i ugnen, och så får man nybakat bröd! :)

Tack snälla Birgit för receptet!!

4 kommentarer:

  1. Sånna snabbröd är verkligen toppen. Ibland har man inte lust att stå och vänta på jäsningen.

    SvaraRadera
  2. Gud vad smidigt det lät! Jag brukar inte baka bröd så ofta, just pga att det tar sån tid med jäsningen... det här lät ju superbra! :)

    SvaraRadera
  3. Gillar oxå när det går snabbt och smidigt att baka bröd Erika och Pernilla!
    och att det blev så himla gott med! Underbart!

    nästa gång ska jag dock göra lite ljusare så barnen gillar det lite bättre ;)

    SvaraRadera
  4. Ett mycket gott bröd, Enda som är svårt att veta är hur smeten ska se ut innan man lägger den i formen för gräddning.. Ska den vara flytande som sirap, eller mer trög som en gröt? Personligen kör jag på grötaktig konsistens och det funkar bra.

    SvaraRadera