torsdag 18 november 2010

Chokladrulle med mint

Idag är jag hemma med dottern som förkyld. TV är i stort sett de enda aktiviteter hon orkar med idag, och då har jag passat på att baka lite..

En lite lyxig rulltårta, fylld med after eight. Mums! :)


3 ägg
1½ dl socker
2 dl mjöl
1 tsk bakpulver
2 msk kakao
1 msk kallt kaffe

Fyllning
24 after eight-plattor

Vispa ägg och socker
blanda de torra ingredienserna och vänd ner i smeten.
Tillsätt kaffet.

bred ut smeten på smort bakplåtspapper.

Grädda i 250', mitt i ugnen i ca 5 min.

Stjälp upp på sockrat papper.

Smält chokladplattorna i vattenbad och bred ut på kakan och rulla ihop.

Rulltårtan går utmärkt att frysa. Tänk bara på att ta fram den en stund innan den ska serveras för att den ska hinna tina upp ordentligt.

Servera med grädde eller en klick glass.

8 kommentarer:

  1. Dette høres veldig godt ut. Jeg har lett etter en god oppskrift på sjokolade rullekake så denne må jeg absolutt prøve meg på :)

    SvaraRadera
  2. Rulltårta tillhör inte mina favoriter men den här kan jag tänka mig! Den lät väldigt god :)

    SvaraRadera
  3. Mmm, låter vekligen gott, med kaffe och after eight i samma kaka. Mums!!

    SvaraRadera
  4. Smarrigt, rulltårta gör jag nästan aldrig... kanske får testa nått sånt här..

    SvaraRadera
  5. Mmmm, det låter som en riktigt god kombination. Ska jag lägga på minnet!

    SvaraRadera
  6. Tack Stine, Linda, Hanna, bakverk och fickastunder och Sanne!

    Rulltårta bakar jag inte varje dag precis, men denna är så god så jag fattar egentligen inte varför jag inte gör den oftare. Så smidig, och tillsammans med grädde, gärna med päronessens i eller en klick glass blir det en riktig smarrig dessert! :)

    SvaraRadera
  7. Åh, vad gott det låter med After eight-fyllning. Krya på dottern!

    SvaraRadera
  8. Tack Erika! Envisa baciller som hänger kvar än, hjälpte inte ens med en smakbit från denna supersmarriga rulltårta.. ;)

    SvaraRadera