lördag 30 april 2011

Glutenfritt brytbröd med pizzakryddning

Ett brytbröd är ju både snyggt och praktisk.
Jag kryddade mitt bröd med pizzakrydda för att få lite smak på det.



50 gr jäst
5 dl kall mjölk
2 msk fiberhusk
1 dl pofiber
1 tsk salt
2 tsk pizzakrydda
½ dl flytande margarin
9½ - 10 dl glutenfri mjölmix, jag använde Lailas blå

Smula jästen i degbunken. Häll över mjölken och rör tills jästen löst sig.
Tillsätt fiberhusk och pofiber och låt stå och svälla 10 min.
Tillsätt salt, pizzakryddor och margarin samt hälften av mjölet.
Kör i maskinen och tillsätt nästan allt av resterande mjöl i omgångar, spara dock lite till utbaket.
Arbeta kraftigt i maskinen en stund.
Häll upp degen på mjölat bakbord och rulla till 16-18 släta bullar. Lägg bullarna i en ring, tätt intill varandra på bakplåtspapperklädd plåt.
Låt jäsa under handduk i 1-1½ timme.
Pensla med uppvispat ägg och strö över vita och blå vallmofrö.
Grädda brödet i 225* ca 15-20 min
Låt kallna under handduk.

Detta bröd passar ju alldeles utmärkt på buffébord, men även till brunch som är temat på månadens sötsak hos Söta saker så detta får bli mitt bidrag.

Hoppas ni får en skön fortsättning på Valborgsmässoafton!

2 kommentarer:

  1. Vad gott det ser ut. Låter smarrigt med pizzakrydda i.

    SvaraRadera
  2. Tack Erika!
    ja det blev väldigt gott med pizzakrydda i. :)

    SvaraRadera