fredag 10 december 2010

Glutenfria lussebullar

"Du har väl inte glömt bort att vi gillar lussebullar?" var orden den lille sonen (6-åringen) sa idag på morgonen innan de gick till skolan.
Självklart har jag inte glömt det lilla hjärtat, och självklart fattade jag ju vinken att han ville att jag minsann skulle baka en laddning lussebullar idag när jag var ledig! :)

Sen den store sonen (9-åringen)fick diagnosen glutenintolerans i somras har vi bakat och testat diverse olika recept med det glutenfria mjölet. Idag så har turen kommit till lussebullarna.



Kan säga att det var glada miner hos sönerna när de kom hem från skolan och kände doften av nybakade lussebullar! Nu väntar vi bara på att maken ska komma hem så vi kan börja fredagsmyset med att provsmaka dem.

75 gr smör
2 dl mjölk
1 pkt jäst för söta degar
2 tsk fiberhusk
1 dl kesella
1 krm salt
1 pkt saffran
1 dl socker'
1 pkt sempers glutenfria mjölmix

Smält smöret och tillsätt mjölken. Värm till 37* (Jag använde torrjäst, och då får man värma vätskan till ca 40*)
Häll upp i en bunke och tillsätt fiberhusk och jästen. Låt svälla en liten stund.
Blanda i kesella, socker, salt och saffran.
Arbeta in mixen, men spara 1-1½ dl till utbaket.
låt jäsa övertäckt i ca 30 min.

Arbeta degen på bakbord.
Dela i ca 20 bitar och forma till lussekatter

Jag behövde inte använda alls mycket mjölmix till utbaket eftersom degen var tillräckligt lättarbetad ändå.

Låt jäsa ca 30 min
Tryck ner russin och pensla med ägg

Skjuts in i ugnen, i 250* ca 5-7 min.

3 kommentarer:

  1. Hihi, vilken härlig kommentar =) Ha ett riktigt härligt fredagsmys!

    SvaraRadera
  2. Han får till det ibland med sina kommentarer den lille filuren :)

    Hoppas du oxå får en riktigt mysig fredag!

    SvaraRadera
  3. Jätte goda lussebullar!!

    SvaraRadera