tisdag 14 juni 2011

Rulltårtsbakelser till älskling

Idag fyller min make år! Stort Grattis och puss till honom!!
Tyvärr jobbar jag ikväll, så det blir inte mycket firande för min del idag. Har dock gjort dessa snabba rulltårtsbakelser som han och barnen får mumsa på när de kommer hem i em.

Rulltårtan
3 ägg
2 dl socker
2 dl glutenfri fin mix (finax)
2 tsk bakpulver
½ dl mjölk

Vispa ägg och socker pösigt.
Blanda mjöl och bakpulver och vänd ner i smeten
Tillsätt mjölken.
Häll upp på ett lättsmort bakpapper och grädda i 250* ca 5 min.
Stjälp upp direkt på ett lättsockrat bakpapper och dra bort pappret som den gräddats på.
Ska den fyllas med sylt så fyll direkt och rulla ihop.
Om den ska fyllas med grädde eller smörkräm, låt kallna under en långpanna först.

I min är det en burk kesella hallon, en av arlas sommarnyheter. Hur god som helst!

Eftersom min man är väldigt förtjust i Ahlgrens bilar, tänkte jag att jag skulle testa att göra fluff som jag sett att många andra gjort.
Vet inte om jag gjorde nåt knas eller om det berodde på att jag använde laktosfri grädde, men igår kväll när jag ställde in den i kylen hade den samma konsistens som kall räkstuvning ungefär.. hmm.. Ja, ja den blev ju helt klart bättre när ja vispade den, och smakade verkligen Ahlgrens bilar, så jag hoppas den går hem hos maken och barnen!

Ahlgrens bilar-fluff
3 dl grädde
60 gram, ca ½ påse, Ahlgrens bilar
Hetta upp grädden, OBS den får ej koka, och smält ner godisen i.
Låt stå kallt över natten innnan den vispas till fluff.

4 kommentarer:

  1. Rulltårtsbakelser är alltid gott :-)

    SvaraRadera
  2. Ja visst är det Linda, och ändå gör man det så sällan! :)

    SvaraRadera
  3. Ser jättegott ut!

    Jag har också testat göra ahlgrensbilsfluff och det blev precis som du beskrev.. Testade även med en mindre mängd bilar men blev fortfarande geleaktigt. Dock läste jag att nån tog en mindre mängd grädde när de smälte ner bilarna i kastrullen, sen hällde i resten efteråt.. så då blev det kallt på en gång och då var det bara att fluffa upp det (slapp vänta på att det skulle svalna över natten). Kanske fungerar, inte testat :)

    Keep up the good work!

    SvaraRadera
  4. Tack "anonym" :)
    Smaken var det inget fel på dock enligt maken och barnen, men jag får testa dina tips till nästa gång för den såg ju inte så smaklig ut när man gjorde den..

    SvaraRadera