fredag 2 november 2012

Glutenfria ostfrallor (variant 2)

Ostfrallor är nåt jag bakar titt som tätt, de är så himla goda och hela familjen älskar dem. (och framförallt så kan ju hela familjen äta dem, eftersom de är glutenfria :)
Det recept jag brukar använda hittar du HÄR
Barnen har lov denna vecka, men dottern tyckte inte att vi behövde sovmorgon idag heller, så vi gick upp och bakade frallor till frukosten istället..
Idag testade jag att byta ut vattnet mot filmjölk och använde mej av lite grövre mix.
De blev minst lika goda som "orginalet" och en bra start på fredagen! :)



Till ca 8 frallor behövs
½ paket jäst
50 gr smör
3 dl filmjölk
2 tsk fiberhusk
½ tsk salt
2 dl riven ost
1 pkt sempers mix med fiber (500 gram)

garnering
½ dl riven ost
vallmofrön

Smält smöret. Tillsätt filen, och värm till 37*
Smula jästen i en bunke och häll i lite av smörblandningen. Rör tills jästen är löst och tillsätt resten av degspadet.
Tillsätt fiberhusken och låt stå och svälla i 10 min.
Rör ner salt och osten
Tillsätt det mesta av mjölmixen (spara nån dl, som du ev kan behöva till utbaket)
Kör i maskin i några minuter
Låt jäsa, övertäckta, ca 30 min

Ta upp på bakbord (jag behövde inte tillsätta nån mer mjölmix men är degen väldig kladdig så tillsätt lite i taget)
Forma frallor som läggs på bakpapperklädd plåt
Låt jäsa övertäckta i ca 20 min

Pensla med vatten och strö över ost och vallmofrön

Grädda i 250*, mitt i ugnen ca 10 min.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar