onsdag 7 november 2012

Kladdkakans dag - saffranskladdkaka

Ni vet väl att det är kladdkakans dag idag den 7 november? :)

Dagen till ära bjuder jag på ett recept på saffranskladdkaka. Jag hade med en bit till mina kollegor i natt och maken fick med sig resten att bjuda sina kollegor på.


100 gr smör
100 gr vit choklad
½ vaniljstång
1 msk saffransarom eller 0,5 gr saffran
2 ägg
1 dl råsocker
2½ dl glutenfri mjölmix (finax röd, eller samma mängd vanligt mjöl)

Smält smöret. Tillsätt den hackade chokladen och saffran
Dela vaniljstången och skrapa ur fröna, tillsätt både frön och stång i smöret och låt svalna.

Vispa ägg och råsocker pösigt
Tillsätt mjölet
Fiska upp vaniljstången och tillsätt smörblandningen
Vänd ihop till en jämn smet
Häll upp i smord springform

Grädda i 175*, mitt i ugnen 15-18 min

Pudra florsocker på innan servering
Gott med en klick grädde till






Ha en bra kladdkakedag! :)
Titta gärna i kategorien Brownies och kladdkakor för fler smarriga tips!


Kan säga att det doftade ljuvligt i mitt kök när jag bakade denna kladdkaka igår och medans ugnen var varm passade jag på att baka en laddning saffransmuffins med, dessa får ni receptet på i veckan

På tal om saffran...:


Julrecept nr 11: Lussekatter hör julen till, här finns recept på lussekatter.

7 kommentarer:

  1. Åh jag vill ha saffrans muffins receptet nu! hade ingen aning om att kladdkakan hade en egen dag.

    SvaraRadera
  2. Ser helt fantastisk ut Annica!

    SvaraRadera
  3. åh ser jättegott ut.en fråga bara,blev de smak av alkohol i kakan ? om inte får ja nog testa och göra bullar av de

    SvaraRadera
    Svar
    1. Simone, ingen av de som åt varken kakan eller muffinsen tyckte att de smakade alkohol, de gav bara positiv respons och tyckte det var väldigt god saffransmak :)

      Radera
  4. Saffransarom är nytt för mig. Funkade det lika bra som orginalet? Kakan ser väldans god ut!

    SvaraRadera
  5. Sandra, håll koll på bloggen så kommer receptet senare idag :)

    Tack Sanja! :)

    Maria, Tack! den var ny för mej med. De som smakade bakverken tyckte att den gav väldigt god saffranssmak :)

    SvaraRadera
  6. Mmmmm låter gott! Det här receptet ska jag testa!!!!!

    SvaraRadera