fredag 23 november 2012

Glutenfria saffranskringlor

Till fredagsfikat bakade jag dessa saffranskringlor. Jag hade inte gjort kringlor innan, så de blev väl inte världens snyggaste, ser mer ut som rosetter tycker jag.. ;)
 Hjorthornssaltet gör att de får en konsistens som bara smälter i munnen. Underbart goda, så inte ens jag kunde stå emot en smakbit..! Rekommenderas! :)



Till ca 18 st
25 gr jäst för söta degar
100 gr smör
2 dl grädde
1 msk fiberhusk
1 msk dr oetker saffransarom
1 ägg
½ dl socker
1 krm salt
1 tsk vaniljsocker
3/4 tsk hjorthornssalt
6½-7 dl glutenfri mjölmix, lailas blå (eller samma mängd vanligt mjöl och ingen fiberhusk)

Smält smöret, tillsätt grädden och värm till 37*
Smula jästen i en bunke. Häll över lite av degvätskan, lös upp. Tillsätt resten och fiberhusken. Låt svälla i ca 10 min.
Blanda i saffran, salt, vanlijsocker, socker, ägg och hjorthornssalt.
Tillsätt det mesta av mjölet.
Arbeta några minuter i maskin.
Låt jäsa, övertäckt, i 30 min.

Ta upp degen på lätt mjölat bakbord.
Rulla ut jämntjocka "korvar", ca 30 cm långa och forma till kringlor.
Lägg på bakpapperklädda plåtar och låt jäsa i 30 min.

Grädda mitt i ugnen i 250*, 5-7 min
Pensla genast med smält smör och doppa i en blandning med strösocker och vaniljsocker
De som inte ska ätas direkt fryses in utan att penslas och garneras.



Ha en riktigt skön fredagskväll!

4 kommentarer:

  1. Bakade dessa idag. Men hjorthornssaltslukten går inte bort:( går det att göra dom med bakpulver ist?

    SvaraRadera
  2. Hej Lillemor!
    Tog du lite för mycket månntro, hade inte det problemet när jag bakade dem..
    Det går ju byta ut mot bakpulver, men då försvinner nog kringelkonsistensen och det blir nog mer som bullar tror jag :-)

    SvaraRadera
  3. Går det att byta ut saffransaromen eller bara skippa den?

    SvaraRadera
    Svar
    1. hej Erika!

      Det går säkert bra att byta ut mot annan arom (ex vanilj) om man gillar det bättre.

      mvh Annica

      Radera