tisdag 20 november 2012

Mjuk pepparkaka

Det är inte mycket som slår doften av nybakade pepparkakor, eller hur?
Jag är nästan mer förtjust i mjuk pepparkaka, nåt som min mormor Daisy var helt klart världsbäst på att baka när vi växte upp. Läs mer om detta HÄR

Häromdagen köpte jag en miniform, som jag testbakat i idag, med mycket lyckat resultat!
Min mjuka pepparkaka är glutenfri samt lite nyttigare, då den är bakad med stevia.
Smeten räcker till en något större form än den jag använde.



1 ägg
1,75 dl stevia (eller vanligt socker om man vill)
2 dl glutenfri mjölmix (alt samma mängd vanligt mjöl)
1 msk pepparkakskrydda
1 tsk bakpulver
1 dl vaniljyoghurt
50 gr smör

Smält smöret. Låt svalna lite och tillsätt yoghurten
Vispa ägg med stevia till pösigt
Blanda de torra ingredienserna och vänd ner växelvis med smörblandningen i äggsmeten.
Häll upp i smord och bröad form

Grädda i 200*, i miniform ca 30 min, lite större form något längre tid.




5 kommentarer:

  1. ååå så gott! Nu vart jag sugen på att baka detta

    SvaraRadera
  2. så fin den blev.älskar oxå mjuk,så himla gott.
    brukar lägga i dumle gingerbread i och göra muffins,otroligt smarrigt
    fin form

    SvaraRadera
  3. Meen så sött!... & säkert väldigt gott ;)

    SvaraRadera