tisdag 24 augusti 2010

Kladdkaka med mjölkchoklad

Kladdkaka, underbara kladdkaka! Hur många recept och varianter finns det egentligen? Denna blev väldigt smaskig, och barnen tyckte det var helt okej att det var godis både i och på kan jag säga :)

100 gr smör
100 gr marabou mjölkchoklad (jag använde den med nonstop)
2 ägg
1½ dl socker
2 dl mjöl alt glutenfri mix (jag använde glutenfri mix i min)
1 tsk bakpulver
1 krm salt

Topping
1 dl minimarshmallows
100 gr mjölkchoklad

Ugn 175*

Smält smör och choklad i en kastrull på låg värme under omrörning.
Vispa ägg och socker pösigt
Blanda mjöl, bakpulver och salt och vänd ner i smeten
tillsätt smör/chokladblandningen.

kläm fast ett bakplåtspapper i botten på en springform och häll i smeten

Grädda i 15 min
Ta ut kakan och strö på marshmallows och grädda ytterligare i 5 min.
När man tar ut den känns den väldigt lös i konsistensen, men var inte orolig, när den kallnat blir den härligt seg och kladdig :)

Låt kakan kallna.

Smält chokladen i vattenbad och ringla den över kakan.

servera med glass eller lättvispad grädde. Namnam :)

12 kommentarer:

  1. Mm, det lät jättegott... förstår att barnen gillade den!

    SvaraRadera
  2. Ser jättegott ut! Kladdkaka tröttnar man aldrig på ;)

    SvaraRadera
  3. Åh, kladdkaka är aldrig fel. Låter väldigt gott med godiset.

    SvaraRadera
  4. Kladdkaka är gott, låter mumsigt med mjölkchoklad och marshmallows

    SvaraRadera
  5. Den där såg ju supersmaskig ut, kanske nåt jag måste testa till min kladdkaketokiga sambo :)

    SvaraRadera
  6. Kladdkaka är ju sååå gott, och kul att testa nåt nytt recept! :)

    denna blev härligt seg och god

    SvaraRadera
  7. Mums, vad den ser god ut!! Vill smaka... :-)

    Tänkte fråga en sak om glutenfritt: när du utgår från ett vanligt recept med mjöl, byter du bara ut mängden mjöl som står i receptet mot lika mycket glutenfri mix, eller justerar du mängden något?

    Ska baka glutenfritt till ett kalas om ett par veckor, och tänkte variera mig från kladdkakan jag alltif bakar :-)

    Mvh
    Hanna

    SvaraRadera
  8. Hanna, ofta funkar det att byta rakt av med mängden mjöl mot glutenfri mix. Ibland kan man få öka mängden lite av mixen, om smeten blir jättelös, eller tillsätta lite, nån matsked eller så, potatismjöl. Glutenfri smet ska dock vara lösare än med vanligt mjöl, så tillsätt inte för mycket mix för då blir nog kakan jättetorr.. Lycka till! :)

    SvaraRadera
  9. mums vad det både låter god o ser god ut. Blir nog att prov baka en sådan i helgen. Mvh cicci

    SvaraRadera
  10. kan säga att den var väääldigt smaskig cicci, så jag kan verkligen rekommendera detta recept! :)

    SvaraRadera
  11. den var livsfarligt god!!!! Gjorde den i helgen o blev helt klart en favorit här hemma......Så stort tack för tipset!!! //cicci

    SvaraRadera
  12. Härligt att höra att ni gillade den cicci! :)

    SvaraRadera