lördag 14 augusti 2010

Rulltårta med marsipan

Nu har det äntligen hänt! Även jag har gjort en rulltårta med marsipan :)

Det blev dock inte som fredagsmys, men den funkade alldeles utmärkt till lördagsfikat med :)



receptet för själva botten är samma som till den så populära Sverigerullen.
3 ägg
1½ dl socker
1½ dl mjöl
1 tsk bakpulver
1 msk vatten.

Vispa ägg och socker,
blanda mjöl och bakpulver och vänd ner.
tillsätt vattnet.
Häll upp smeten på smort bakplåtspapper i en långpanna.
Grädda i 250* i mitten av ugnen i ca 5 min.
Stjälp upp, dra bort pappret och låt kallna under långpannan.

Min fyllde jag dock med hallonsylt och grädde.
Halva fick åka in i frysen till ett annat tillfälle, så det blev en liten minirulle.
Täckt med marsipan.
dek i sp

jag har bara täckt en tårta tidigare med marsipan, använder ju för det mesta sugarpaste. Det var ju i och för sig tårtan med marsipan som gjorde att jag fastnade i tårteriet så det är inte helt omöjligt att jag kommer använda mej mer av det i fortsättningen. Sugarpaste är ju väldigt smidigt att arbeta med, men marsipan är ju snäppet godare, eller vad tycker ni?

11 kommentarer:

  1. Visst var det lite roligt att göra? =)
    Fin blev den, somrig och härlig!

    SvaraRadera
  2. Den blev jättefin, riktigt somrig

    SvaraRadera
  3. Nej. Vägra marsipan! Inmed mera sugerpaste!! ;)

    SvaraRadera
  4. Jättesöt liten tårta! Håller med om att marsipan är godare. Jag täcker mina tårtor enbart med marsipan, undantaget när jag använder chokladsugarpaste!

    SvaraRadera
  5. Tack ska ni ha! :)

    Lisa, ja det var så roligt att det finns risk för att det blir fler :)

    Tessan, lugn lugn, på din tårta kommer det bara vara sugarpaste! Ingen marsipan så långt smaklökarna når :)

    Ida, jag kommer nog använda lite mer marsipan i fortsättning. gott gott! :)

    SvaraRadera
  6. Tack Helena! Vad glad jag blev nu! :)

    SvaraRadera
  7. Vad fin den blev. Det ligger på min lista att göra också. Få se om det blir marsipan eller SP på i så fall, men rulltårta måste jag absolut prova att göra tårta av.

    SvaraRadera
  8. Kanonsöt! Har också funderat kring att göra en liknande :)

    SvaraRadera
  9. Tack tack Erika & Johanna!

    Tycker absolut ni ska göra rulltårta med marsipan alt sugarpaste! Ett kul inslag på fikabordet! :)

    SvaraRadera