söndag 3 oktober 2010

Att baka glutenfritt - del 2

Har i ett tidigare inlägg, som du hittar här , gett lite tips och trix ang glutenfri bakning. Finns ju tyvärr en hel del myter om att glutenfritt är krångligt och smakar konstigt, och de vill jag ta kål på.
Visst, en del saker är lite krångliga att göra, men om man använder rätt saker och har lite tålamod så underlättar det betydligt :)
Och att det skulle smaka konstigt håller jag inte med om för fem öre. Har bara mötts av positiv respons på det jag bakat, och ofta blir fikagästerna väldigt överraskade när jag talar om efter fikat att det de nyss åt var glutenfritt! :)
Jag säger bara Tack gode gud, eller rättare sagt Tack lindroos för Fiberhusk!!
Fiberhusk är pulveriserade physilliumfröskal som man tillsätter ett par msk i t ex bulldegen. Detta gör att vätskan binds och man får en deg som är väldigt smidig att arbeta med, och att den blir kavlingsbar, vilket annars kan vara svårt med den glutenfria degen som blir kladdigare än vanliga.

I bakverk kan man tillsätta Pofiber, som är potatisfiber och också binder vätska utan att ge smak eller är synligt.

Har inte bakat så mycket glutenfritt bröd än, men med fiberhusk och pofiber öppnas möjligheterna betydligt. Om ett par veckor ska jag vara med på en baka glutenfritt bröd-kurs på dietistmottagningen så där kan man säkert få en hel del användbara tips också.
När vi var hos dietisten och de frågade om jag ville vara med på bak-kursen, kan jag ju säga att sonen tittade på mej med stooora ögon och sa: Ska DU lära dej baka?! Dietisen frågade honom om mamma brukar baka mycket, och hans svar blev: kan man säga, ja! :)
Nu hoppas jag dock att vi kan lägga till bröd på listan över saker vi bakar mycket :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar