söndag 16 januari 2011

Bakar för att smula sönder...

... och skapa nåt nytt förhoppningsvis :)


Vi fortsätter med det rosa temat.
Idag har jag bakat en helt vanlig sockerkaka, ja lite ovanlig kanske eftersom den är rosa och glutenfri. (Syns inte så mycket på utsidan kanske att den är rosa..)

Denna sockerkaka ska vi dock inte äta av som den är utan den ska vara en av ingredienserna i något som ska finnas med på dotterns 3-årskalas om två veckor.

Två olika bakverk hade jag tänkt att det ska bli, ni kanske kan gissa vad när ni ser några av de övriga ingredienserna? :)

Passar på att Tacka min snälla kollega Catrin för marsipanen!! Inte fel med en kollega vars son jobbar på en godisfabrik kan jag säga, händer ju titt som tätt att vi får smaka på en del gottigheter :)

Om du vill baka sockerkakan gör du såhär:
75 gr smör
2 dl socker
2 ägg
3 dl glutenfri mjölmix (lailas blå hade jag)
2 tsk vaniljsocker
2 tsk bakpulver
1 krm salt
1 dl mjölk
några droppar röd karamellfärg

Smält smöret och låt svalna
Vispa ägg och socker pösigt
Blanda mjölmix med bakpulver, vanlijsocker och salt och vänd ner i smeten
Tillsätt smöret och mjölken
Vill du ha den rosa så tillsätt karamellfärgen

Häll upp smeten i en smord och bröad form
Grädda i 175* ca 45-50 min i nedre delen av ugnen

Glutenfria mjuka kakor kan behöva lite längre tid i ugnen än med vanligt mjöl, så bakar du med vanligt kan det räcka med ca 40-45 min.

Låt svalna innan du stjälper upp den.

8 kommentarer:

  1. Nyfiken på vad du ska göra med marsipanen...! *ler*
    kram Karin

    SvaraRadera
  2. Kanske ska bli någon form av cake pops/balls? ;)

    Jag har just nu en tävling på BakeCake där jag efterlyser en tårta! Kika in för att läsa mer. Ha det jätte bra! Kram!

    SvaraRadera
  3. Gissar på cakepops eller dammsugare! Jag hade tänkt göra dammsugare till en kompis i veckan, men det var innan jag gick och fick halsfluss för andra gången... men just därför tänkte jag på det :)

    SvaraRadera
  4. Gissar på lite goda cakepops/balls

    SvaraRadera
  5. Kan det bli dammsugare kanske? :-)

    Måste fråga dig som är expert på det här med glutenfritt. Jag ska göra glutenfria cupcakes och undrar om du har något bra recept. Inte choklad eller någon smak utan bara ett bra och gott recept? Jag skulle bli jätteglad om du kunde hjälpa mig. :-)
    Kram Erika

    SvaraRadera
  6. ni är inne på rätt spår flickor, hade tänkt att försöka mej på att göra cake balls och även en laddning dammsugare :)

    Daniella, ska kolla in din tävling :)

    Låter inte kul med halsfluss Pernilla, hoppas du piggar på dej snart!

    Erika, expert vet jag inte om jag är.. :) jag tog mitt grundrecept för ljusa muffins och bytte ut mjölet mot glutenfri mix. Använder du sempers mix tänk på att inte använda lika mycket bakpulver som i orginalreceptet för då blir det explosion i formarna. Den mixen innehåller lite bakpulver.
    Lycka till! kram

    SvaraRadera
  7. Tack för svaret om glutenfria muffins. :-)

    SvaraRadera
  8. Bara kul om man kan hjälpa till! :) Lycka till med bakningen Erika!

    SvaraRadera