måndag 24 januari 2011

Månadens sötsak - Mjölkchokladmousse med kola

Denna mjölkchokladmousse med kola är något för oss gottegrisar kan jag lova! :)


Gör kolan såhär:
1 dl socker
1 dl ljus sirap
1½ dl vispgrädde
2 tsk kakao

Lägg alla ingredienser i en kastrull, låt koka på medelvärme i ca 10-15 min.
Häll upp i portionsskålar.
Ställ in i kylen och låt stelna i ca 2 timmar

Mjölkchokladmoussen gör du såhär:
150 gr mjölkchoklad
2 dl vispgrädde
1 msk florsocker
2 äggulor

Smält chokladen i vattenbad och låt svalna något.
Vispa grädden ihop med florsocker till den blir fast.
Rör ner äggulorna och vänd sist ner chokladen.
Ställ in i kylen i ca 1 timme
Spritsa sedan moussen på kolan.

Toppa med riven choklad. Jag satte även dit en snöflinga i sugarpaste.


Detta är mitt bidrag till Månadens sötsak hos Söta saker där månadens tema är efterrätter.

19 kommentarer:

  1. Oh vad gott det lät! Och så fint du dekorerat dem :-)

    SvaraRadera
  2. Oh det låter gott och ser lyxigt ut=) Måste testas!! =)
    Vet inte hur jag hittade din sida men jag kollar dagligen, får mycket inspiration!!
    Jag är "ny" i denna värld och jag har inte tid att baka så mycket som jag vill, men ta gärna en titt på min blogg ändå!

    SvaraRadera
  3. Ser jättejättegott ut! Kola och choklad är ju nog en superkombination. :-)

    SvaraRadera
  4. Ser mycket gott ut, skall testa till helgen.

    SvaraRadera
  5. Tack för era kommentarer Linda, Jennie, Tove, Linda, Erika och Eva! Detta blev riktigt riktigt gott! Lite lagom segt och sött :)

    Vad kul att du hittat min blogg Jennie och vad kul att jag kan inspirera!! TACK, det värmer att höra! Självklart ska jag titta in på din blogg!

    Hoppas du gillar det Eva! :)

    SvaraRadera
  6. Verkligen super gott lät det. Mums!

    SvaraRadera
  7. Tack Susanne, kan säga att den var supergod oxå ;)

    SvaraRadera
  8. Något för en gottegris som jag ser de ut som =)

    SvaraRadera
  9. jag kan garantera att gottegrisbehovet blir tillfredsställt med denna efterrätt Sanna! :)

    SvaraRadera
  10. Kan man göra chokladmoussen utan ägg? :)) min pappa tål inte ägg och blir alltid lika besviken när han inte får smaka på mina små uppfinningar.

    SvaraRadera
  11. "Anonym" - jag vet inte om det blir nån skillnad med eller utan ägget i denna mousse, men annars går det ju att göra mjölkchokladfluff, dvs smälta ner ca 150 gr choklad i en 3:a grädde, som kyls i ca 6 timmar och sedan vispas. Ett litet tips så även din pappa kan njuta av denna desset :)

    SvaraRadera
  12. världens godaste efterrätt jag ätit!!!! tack så jättemycket för receptet, uppskattades verkligen och blir absolut fler kvällar!

    SvaraRadera
  13. Tack tack Rebecca!
    Härligt att höra! :)

    SvaraRadera
  14. Jättesen kommentar =). Ser supergott ut. Hur många portioner räcker detta recept till ungefär?

    Eva

    SvaraRadera