fredag 21 januari 2011

Lyxiga kärleksmums

Kärleksmums är nåt jag bakat väldigt mycket, det är ju så himla gott! Och smidigt med långpannekakor som räcker till med än 1 fika.. :)

Denna variant har jag dock inte bakat innan, men jag kan lova att det blir minst lika god som den jag brukar göra! :)


Grundreceptet till själva kakan är hämtat från Leilas kärleksmums, men istället för mörk choklad hackade jag i vit. Mmm, blir lite lyxig känsla med vit choklad tycker jag.

5 ägg
4 dl socker
4½ mjöl (min är glutenfri, så det är samma mängd glutenfri mjölmix i)
3 tsk bakpulver (Tack Camilla som upptäckte att jag glömt skriva detta!)
5 msk kakao
1 krm salt
300 gr smält smör
2 dl kallt vatten
200 gr choklad

Vispa ägg och socker pösigt
Blanda de torra ingredienserna och vänd ner försiktigt i äggsmeten.
Tillsätt det smälta smöret och vattnet.
Klä en långpanna med bakpapper och häll i smeten.
Hacka chokladen grovt och strö över.

Grädda i 200* ca 10-15 min mitt i ugnen. Om du bakar den glutenfri kan kakan behöva vara inne 15-17 min. Stickan ska var lite kladdig.

Låt kakan svalna.

Gör under tiden glasyren:
2 dl vispgrädde
200 gr mörk choklad
2 msk espressokaffe

Koka upp grädden och tillsätt kaffet
Låt svalna något.
Hacka chokladen och rör ner det i grädden tills den smält.
Bred över kakan
Strö över kokos och/eller strössel
Låt glasyren stelna innan du skär kakan i bitar.

Jag tog strössel och sen för att lyxa till den lite extra smälte jag vit choklad och ringlade över. Varför nöja sig med lite? ;)

Ha en riktigt mysig fredag!

9 kommentarer:

  1. Vad gott med vit choklad istället, ska jag nog testa nästa gång jag gör dessa!

    SvaraRadera
  2. Mums, det låter jättegott. Trevlig helg!

    SvaraRadera
  3. kärleksmums är så gott, sambons absoluta favorit bland mjuka kakor i långpanna

    SvaraRadera
  4. Mmmm, jag gillar lyxiga kakor... :) Har du fått din nya apparat än? Om du har det, hur fungerar den? Har tänkt köpa mig en egen, fast rosa... :)

    SvaraRadera
  5. Tack flickor :)

    Johanna, jag har fått min nya apparat men inte bakat så jätttemycket med den än. Är däremot väldans nöjd med min kitchenaid, som jag använder flitigt! :)
    Kan tänka mej att till knådning av större degar är nog assistenten det bättre alternativet.

    SvaraRadera
  6. Verkar supersmarrigt med en massa extra choklad, måste jag testa nästa gång jag ska göra kärleksmums! :)

    SvaraRadera
  7. Japp Therése, choklad kan man ju aldrig få för mycket av ;)

    SvaraRadera
  8. Ska nu testa denna, verkar supergod. Men en liten undran, ska det inte vara något bakpulver i? Är jätteglad att jag hittat din sida. Min son är glutenintolerant och har diabetes så jag får modifiera lite men att unna sig någon gång är inte fel ;).

    SvaraRadera
  9. Tack Camilla! :)


    Vad bra att du upptäckte att jag glömt skriva ut mängden bakpulver som ska vara i kakan! 3 tsk ska det vara i, blandas med mjölet.

    Hoppas du kan göra om den lite sockervänligare så även sonen kan njuta av denna smarriga kaka :)

    SvaraRadera