söndag 9 januari 2011

Vit kladdkaka med nougat

Ett litet "experiment" som mina kollegor fick ge sitt smakutlåtande på idag är denna vita kladdkaka med nougat och marshmallows.


Kan säga att den fick väldigt bra betyg av mina snälla kollegor! :)

125 gr smör
200 gr vit choklad
4 ägg
2½ dl socker
2½ dl mjöl
1 tsk bakpulver
50 + 50 gr nougat (50 av dem till garneringen)
1 näve minimarshmallows

Smält smöret
Smält chokladen i vattenbad
Låt svalna
Vispa ägg och socker pösigt
Blanda mjöl och bakpulver och vänd ner
Tillsätt det smälta smöret och chokladen.
Häll upp smeten i en springform med bakpapper i botten.
Hacka nougaten grovt och strö över.

Grädda i 175* i ca 35 min.
När det är ca 5 min kvar av gräddningstiden, strö över minimarshmallows, och fortsätt grädda klart.
Låt kakan kallna
Smält nougat över vattenbad och ringla över kakan.

Servera ihop med lättvispad grädde eller varför inte en klick glass.

7 kommentarer:

  1. Den verkade väldigt god! Har aldrig testat vit kladdkaka, kanske man får göra!

    SvaraRadera
  2. Den var väldigt god! :)
    vit choklad och nougat ihop var en mycket lyckad kombination. Nu hann den ju knappt svalna innan vi satte tänderna i den, men jag kan tänka mej att den blir ännu godare om den får stå kallt och gotta till sig en stund :)

    SvaraRadera
  3. Åhh det låter som om man vill va din kollega = )

    SvaraRadera
  4. he he, ja Viktoria, kollegorna är perfekt att använda som smakpanel! Kan ju inte bara göda sig själv och familjen... ;)

    Tack Linda, kan säga att den var underbart god! :)

    SvaraRadera