söndag 30 januari 2011

Glutenfria whoopies

Jag köpte det senaste numret av Hembakat i veckan och där fanns det massvis med recept på whoopies. Klart man blir sugen på att baka dessa små godsaker, och till min stora glädje funkade det alldeles utmärkt att göra dem glutenfria med! :)



Till 15 st woopies behöver du:

100 gr smör
1 1/4 dl socker
1 ägg
3 dl glutenfri mjölmix
2 tsk pofiber
2 tsk bakpulver
½ dl kakao
1 tsk salt
1 ½ dl mjölk

Fyllning
100 gr marabou vintervit, vit choklad med vaniljsmak
300 gr philadelfiaost
några droppar hallonessens
1 klick smör
lite florsocker

Garnering
strössel

Sätt ugnen på 175*
Vispa smör och socker poröst
Tillsätt ägget
Blanda de torra ingredienserna och vänd ner
Tillsätt till sist mjölken

Låt smeten vila en liten stund. Klicka ut 10 klickar smet var på 3 plåtar med bakplåtspapper
grädda kakorna i ca 10 min

låt kakorna svalna och gör under tiden fyllningen

Smält chokladen över vattenbad
Rör ihop med philadelfiaost, smör och florsocker
Tillsätt hallonessensen, och ev några droppar karamellfärg.

Bred på fyllningen på hälften av kakorna och lägg samman dem med en utan fyllning.
Rulla kanterna i strössel.

14 kommentarer:

  1. Nu får nog jag också snart ta och testa dessa, fler och fler göra dem och de verkar ju jättegoda!

    SvaraRadera
  2. Hej. Sökta på glutenfria våfflor och hamnade i din blogg. Måste säga att den är helt underbar. Jag har haft celaki sen jag var liten, nu är jag 26 och det var en fröjd för ögat att kika runt i din blogg. Jag har sparat din blogg bland mina favoriter och hoppas att jag kan testa mycket av dina recept.

    SvaraRadera
  3. Det står på min "att göra"-lista. Vad bra att det funkade att baka glutenfritt också.

    SvaraRadera
  4. Verkar som att många gör dessa nu, måste testa jag också när jag får en tårtfri helg ;-)

    SvaraRadera
  5. Jag köpte med den tidningen för ett tag sedan å blev så sugen på att testa, tyvärr har jag inte hunnit testa än. men de ser goda ut! kram

    SvaraRadera
  6. Whoopies verkar definitivt vara den "nya Flugan". Ser riktigt läckra ut, hamnar definitivt på min att testa lista. Ska ev. hålla en kurs för unga allergiker, kanske kan va nåt att göra med dem. Det ska ju hest varken vara gluten eller laktos i bakverken så dessa kanske skulle passa!
    Tack för tipset!

    SvaraRadera
  7. Tusen TACK för de fina orden Linda! Min sin fick diagnosen i somras, så vi bakar nästan överdrivet mycket för att testa oss fram i glutendjungeln :)

    Sanne, dessa funkade alldeles utmärkt att göra glutenfria. Ska ju inte vara allt för avancerat på kurs óch de här går ju variera efter olika tycke och smak. Låter väldigt spännande med kurs!

    SvaraRadera
  8. Åå, så kul att de blev bra glutenfria!! Måste jag defenitivt prova nån gång.

    SvaraRadera
  9. japp Therése, att göra dem glutenfria var inget hinder! :) Har ju i och för sig inte gjort dem vanliga, så jag har inget att jämföra med..

    SvaraRadera
  10. Jag gjorde Whoopies häromdagen, mina blev inte riktigt lika fina som dina! :)

    SvaraRadera
  11. Tack Jessica!
    Hoppas du inte blev avskräckt utan lyckas bättre nästa gång! :)

    SvaraRadera
  12. Äntligen hittade jag ett bra whoopierecept som var glutenfritt, ska testa det i helgen! :)

    Tog du ett färdigt recept och gjorde det glutenfritt, och i så fall hur? :)

    SvaraRadera
  13. Hej Emma!
    Jag bytte mängden vanligt mjöl mot samma mängd glutenfri mjölmix. Funkade hur bra som helst! :)

    SvaraRadera
  14. Vad bra :) Men var där pofiber i originalreceptet också eller la du till det med?

    SvaraRadera