lördag 15 januari 2011

Glutenfria madeleinekakor

Hittade detta recept på franska madeleinekakor i Leilas bok A piece of cake. Jag har inga madeleineformar, men det funkade alldeles utmärkt att göra dem i mandelmusselformar samt att göra dem glutenfria!
Mina fick dessutom bli rosa eftersom de ska förtäras på dotterns 3-årskalas :)


Kakorna blir som små "minisockerkakor".
till ca 12 st behöver du:
75 gr mjukt smör
3/4 dl socker
1 tsk vaniljsocker
Skal av 1 citron
2 ägg
1½ dl mjöl (alt glutenfri mjölmix, jag använde lailas blåa)
1 tsk bakpulver

Sätt ugnen på 175*
Vispa smör, socker, citronskal och vanilijsocker krämigt
Rör ner äggen
Blanda mjöl och bakpulver och vänd ner i smeten

Smörj och bröa formarna (OBS! tänk på att använda glutenfritt ströbröd om du gör dem glutenfria)

Fördela smeten i formarna
Grädda på galler mitt i ugnen i ca 10 min

Låt svalna innan de stjälps upp.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar