måndag 12 april 2010

Choklad gör dig glad!

Ja när jag såg den rubriken i en tidning på jobbet är det ju klart att man tvärnitar!
Jag älskar ju choklad och under denna rubrik radades det ena receptet efter det andra med bakverk innehållande choklad!
Vad sägs om Fransk chokladkaka med kolaglasyr, Konjaksdoppad mockatårta (utan konjak för min del dock..)Spröda marängsnittar med chokladmaräng, kextryffelbitar eller chilitryffel??
Mmmums säger jag och snålvattnet rinner!
I nästa tidning hittade jag recept på en chokladtårta, som dessutom skulle vara nyttig ur kalorisynpunkt(!!)

Ja, det blir till att baka och testa en hel del av de där recepten minsann!

Vi börjar med receptet på den "nyttiga" chokladtårtan

100 gr mörk blockchoklad, hög kakaohalt
100 gr smör
2 ägg
1 dl sukrin
0,5 tsk vanilj
1 msk kakao
125 gr mascarpone

om man vill kan man byta ut sukrinet mot vanligt socker, nyttighetsfaktorn mminskar nog dock ett litet snäpp..

Smält smör & choklad
Vispa äggula och sukrin pösigt
Rör ner kakao och vanilj i äggsmeten
Rör ner mascarponen tillsammans med smör och choklad, rör till slät smet.
Blanda äggsmet och chokladsmet.
Vispa äggvitorna separat till hårt skum. Vänd sedan försiktigt ner skummet i smeten.

Häll smeten i springform
Grädda mitt i ugnen i 175* ca 20 min

Servera med lättvipsad grädde eller en klick vaniljglass.


Lät väl smarrigt så säg?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar