måndag 2 augusti 2010

Dumlekakor

Dessa kakor är en av mina och övriga familjens absoluta favoriter. Riktiga mumsbitar är de här dumlekakorna!
Jag har tidigare lagt upp det på Baka.se, men insåg nu att jag glömt att lägga upp det här på bloggen! Men, men, bättre sent än aldrig, så här får ni något att njuta av till fikat! :)



receptet till ca 20 st kakor:

200 gr smör (OBS! inte margarin, ÄKTA smör ska det vara)
1 dl socker
3 dl mjöl
1 tsk bakpulver
ca 20 dumlekolor
ca 20 noblesseplattor

Vispa upp smör och socker
Tillsätt mjöl och bakpulver
Rulla till bollar och lägg i aluminiumformar.
Tryck i en dumlekola i varje.

Grädda i 200* ca 12 min.

Lägg på en noblesse på de varma kakorna.

Lycka till! / annica

12 kommentarer:

  1. Meeeen vad goda de här kakorna såg ut! Skulle sitta fint nu! Eller så kanske jag borde äta frukost istället... ;)

    SvaraRadera
  2. Alltså dumlekakor är farligt goda! Så svårt att sluta äta :-)

    SvaraRadera
  3. Att äta såna här söta kakor på fastande mage är kanske inte det bästa så mitt tips är att du äter lite frukost först Ida :)

    ja visst är de goda Linda & Maria! Såna där kakor man behöver ha ett hänglås på burken för att inte äta upp alla på en gång :)

    SvaraRadera
  4. Hjälp, ser väldigt goda ut!! Perfekt med bakverk som man kan fixa till sådär snabbt också =)

    SvaraRadera
  5. ja visst är det Hanna! Ibland har man ju inte tålamodet att vänta flera timmar när sötsuget sätter in! :)
    Detta recept kan jag verkligen rekommendera! Så gott! Så smidigt! :)

    SvaraRadera
  6. Jag håller med. Otroligt goda kakor.

    SvaraRadera
  7. riktiga gottegriskakor Erika :)

    tack till samtliga för era kommentarer! :)

    SvaraRadera
  8. Men åh så gott! Synd att jag inte tål varken dumle eller nobless, men jag är inte bitter inte ;) Men kanske lite avis...

    SvaraRadera
  9. Vad synd att du inte tål såna här goda kakor Johanna! Men det är ju tur att du inte är bitter, liksom Tony Rickardsson (Robert Gustavsson) ;)

    SvaraRadera
  10. Wow, dessa kakor låter ju gudomligt gott. Dumle och Noblesse kan ju inte gå fel =D Kan tänka mig en och annan här hemma som oxå skulle gilla dem ;-)

    SvaraRadera
  11. de är underbara Lisa! :) Det brukar vara rykande åtgång på dem när jag bakat dem! ingen risk att de ligger och blir gamla om man säger..

    SvaraRadera