fredag 28 juni 2013

LCHF-muffins

Igår var jag bara tvungen att baka lite, har varit på semester en vecka och kopplat av allt som har med hem o hushåll att göra, men nu kände jag som sagt att vispen och ugnen behövde jobba lite igen :)

Receptet på dessa LCHF-muffins är hämtat ur Åses (www.56kilo.se) kokbok, som används flitigt här hemma. Just muffinsen hade jag inte testat innan, men de blev väldigt bra, och jag fick lägga band på mej för att inte provsmaka de ljuvligt doftande muffinsen på en gång! :)




Jag valde att göra i lite mindre formar och fick då ut 18 muffins, annars räcker detta till ca 12 normalstora:

4 ägg
sötningsmedel motsvarande 75 gr socker (läs på den förpackning du använder, eftersom det är lite olika beroende på märke hur mycket man ska ta. Jag hade stevia strö och använde ca 1½ dl)
125 gr smör
1 dl grädde
100 gr philadelfiaost
3 dl mandelmjöl
2 tsk bakpulver
1 tsk vaniljpulver
1 msk fiberhusk

Vispa ägg och sötningsmedel poröst
smält smöret, vispa ner det och grädden i äggsmeten
vispa ner philadelfiaosten
blanda de torra ingredienserna och vänd ner i smeten.

smaksättningen går att variera efter smak och tycke, jag tillsatte en liten uns kardemumma i mina, så doften blev ju mmmm, oslagbar! :)

Fördela i formar, grädda i 175* ca 25 min.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar