lördag 1 juni 2013

Rabarbertosca

Till gårdagens fredagsfika bakade jag denna rabarbertosca, som jag varmt kan rekommendera, den blev supergod! :)



50 gr smör
3 ägg
2½ dl socker
3½ dl glutenfri mjölmix (finax röda, alt samma mängd vanligt mjöl)
2 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
1 dl mjölk
ca 3-4 stjälkar rabarber, skurna i bitar

Smält smöret och låt svalna
Vispa ägg och socker poröst
Blanda de torra ingredienserna och vänd ner i smeten
Häll i mjölken i smöret, tillsätt blandningen i smeten och rör slät
Häll upp i smord springform
Fördela rabarberbitarna över

Grädda i 175*, nedre delen av ugnen i ca 35 min

Tosca
25 gr smör
3/4 dl grädde
½ dl ljus sirap
1 dl socker
2 dl kokos

Lägg smör, sirap, grädde och socker i en kastrull. Låt småkoka i ca 5 min
Ta av från plattan och tillsätt kokosen
Bred försiktigt på kakan och grädda i 175* mitt i ugnen i ca 10 min så toscasmeten får lite färg.

Servera gärna med vaniljsås :)

1 kommentar:

  1. Hej. Bakade detta till mannens kalas idag. Han gillar egentligen inte kakor men denna tyckte han var fantastiskt god. Så tack för receptet! /Sara

    SvaraRadera