måndag 25 november 2013

Kladdkaka med dubbelnougat

Som ni kanske vet så är kladdkaka en av mina absoluta favoriter till fikat.. Dessvärre kunde jag ju inte smaka på denna, eftersom den innehåller nötter, men jag kan säga att familjen älskade den, den fick verkligen toppbetyg :)




2 ägg
2 dl socker
50 gr smält smör
2 dl glutenfri mjölmix (alt samma mängd vanligt mjöl)
4 msk kakao
1 krm salt
3 st dubbelnougat, varav den ena läggs i kylen.

Vispa ägg och socker
Smält smöret och låt svalna lite innan det hälls ner i äggsmeten
blanda de torra ingredienserna och vänd ner i smeten
Finhacka en dubbelnougat och tillsätt i smeten
Spänn fast ett bakpapper i botten på en springform, smöra och "bröa" med kakao.
Häll i smeten, grädda i 175*, ca 17 min med vanligt mjöl, 20 om du gör den glutenfri.
Skär tunna skivor av en dubbelnougat och lägg på den varma kakan, låt smälta lite och bred ut över kakan
Låt kallna helt.
Ta ut nougaten som ligger i kylen, dra med potatisskalaren och gör snurror som du lägger på kakan, servera med grädde.
 

Som jag skrivit förr ang. choklad och gluten, så är det ju så att det står att det "kan innehålla spår av gluten" på Marabous alla chokladkakor. Produkten i sig innehåller inte gluten, men det beror på att i samma fabrik tillverkas produkter som innehåller gluten (Marabou digestive t ex) och då kan de alltså inte garantera att det inte kommit med just spår av i de andra produkterna. En del glutenintoleranta kan tåla produkter som innehåller spår av, medans andra är mer känsliga. Hör därför med den du ska bjuda på fika om du kan använda choklad med spår av gluten i innan du börjar baka :)

1 kommentar:

  1. Wow ser jätte gott ut! Det här receptet ska jag prova :)

    SvaraRadera