tisdag 12 november 2013

Pepparkaksmuffins med ädelostkräm

Det börjar ju närma sig advent och juletider, och dessa pepparkaksmuffins med ädelostkräm passar alldeles utmärkt till glöggen. (kan även rekommendera denna goda glögg med chili och choklad!)



Till ca 12 st pepparkaksmuffins
100 gr smör
2 tsk pepparkakskryddor
1 dl turkisk yoghurt
2 ägg
2 dl stevia alt vanligt socker
4 dl glutenfri mjölmix (finax röda, alt samma mängd vanligt mjöl)
2 tsk bakpulve
½ tsk vaniljpulver

Smält smöret och tillsätt pepparkakskryddorna. Låt svalna lite och tillsätt yoghurten.
Vispa ägg och socker poröst
Blanda de torra ingredienserna och vänd ner i äggsmeten växelvis med smörblandningen.
Fördela smeten i muffinsformar som står i en muffinsplåt
Grädda i 200*, mitt i ugnen, ca 15 min

Låt svalna innan krämen spritsas på!

Ädelostkräm
100 gr ädelost (grönmögel)
100 gr philadelfiaost
1 dl grädde

Vispa grädden fast. Vispa ihop ädelost med philadelfian och rör ihop med grädden.
Grädden hade jag för att det skulle bli en krämigare lenare frosting, vill man kan man utesluta den och bara använda sig av ostarna.
Personligen är jag inte superförtjust i grönmögelost, så nästa gång ska jag testa en Briekräm.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar