måndag 29 november 2010

Saffranskaka



Denna saffranskaka brukar jag baka till jul, men i år tjuvstartar jag lite och har bakat den idag :) Hade tänkt jag skulle hunnit baka den till 1:a advent, men det har varit lite fullt upp här så den får väl åka ner i frysen till 2:a advent istället..

Receptet kommer från den klassiska receptboken Sju sorters kakor.

200 gr smör
1 pkt saffran
2 ägg
3 dl socker
1½ dl mjölk
4 dl mjöl
2 tsk bakpulver

Smält smöret, tillsätt saffran och låt svalna
Vispa ägg och socker
Tillsätt smör och mjölk
Blanda mjöl och bakpulver och vänd ner i smeten

Häll smeten i en smord óch bröad form

Grädda i nedre delen av ugnen i 175* ca 45 min.

Sikta ev florsocker över när kakan ska serveras.

Denna kaka blir till följd av sin fina färg mitt bidrag till Månadens Sötsak hos Söta saker där temat är färgglatt.

Söta saker

8 kommentarer:

  1. Mmm vad gott! Färgen blir så himla härlig med!

    SvaraRadera
  2. Mmm, den brukar jag me baka till jul!

    SvaraRadera
  3. Mmm så underbar! Klart man kan tjuvstarta lite, jag bakade ju lussebullar i oktober :P

    SvaraRadera
  4. Mjuk saffranskaka är jättegott och så blir det en härligt gul färg av saffran.

    SvaraRadera
  5. Mums vad gott de ser ut!
    Jag har presis en påse saffran då blir perfekt att göra den här kakan ;)

    SvaraRadera
  6. Åhhh, mums! Jag älskar den här kakan och har försökt att baka något liknande utan ägg, mjölk och gluten. God blev den, men smulig så receptet behövs modifieras.

    Skickar en lite utmaning till dig, om du är intresserad så titta in på min blogg :-)

    SvaraRadera
  7. Visst är det underbart gott med saffran!
    Jag ska ge mig på att baka en oxå snart =)

    SvaraRadera
  8. Ja visst är det gott med saffran! och denna kaka går ju betydligt snabbare att göra än lussebullar ;)

    Johanna, det gäller att vara ute i god tid om man ska hinna med allt julebak! :)

    kan tänka mej att det inte är det smidigaste att göra om recepten när man ska ta bort både ägg, mjölk och gluten Maja! ska testa att baka denna glutenfri och hoppas att resultatet blir lika gott! :)

    SvaraRadera