onsdag 15 januari 2014

Fredagsfika med abstinenstårta :)

Pga av min axelskada har jag inte gjort några täckta tårtor på 4½ månader! Det har ju såklart varit trist eftersom jag tycker det är så roligt med tårtor! När jag skulle göra fredagsfika förra veckan var jag dock tvungen att göra en tårta för att stilla abstinensen lite! :)
Dekorationerna fick bli relativt enkla och jag kan ju säga att det tog nästan dubbelt så lång tid att få på locket eftersom jag bara kunde använda högerarmen att kavla med, men det blev fredagsfika till slut :)




Tårtan består av glutenfria bottnar, fylld med mjölkchokladmousse, hallonsylt och hallonmousse. Dek med sp.

Mjölkchokladmoussen gjorde jag såhär:
Smält 200 gr mjölkchoklad
låt svalna lite och vispa ner 2 ägg i ( i taget)
Vispa 3 dl grädde halvfast, vänd ner lite grädde i taget i chokladen, gärna med en slickepott.
Låt stå kallt innan den ska användas som fyllning. Om den är för lös kan man vispa lite, men då måste den vara helt kall.

6 kommentarer:

  1. Hejsan!
    Tänkte höra med dig var du får tag på bokstäverna någonstans. Och vart du får tag på färgad sugarpaste/marsipan!

    Tack på Förhand
    Vänliga hälsningar
    MArie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Utstickaren till bokstäverna har jag köpt hos Lyckas med mat. Jag köper alltid vit sugarpaste som jag färgar själv med pastafärger, finns hos bl a Strössel o annat.

      Radera
    2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera
  2. Tack Annica! Heter det utstickare?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, de 'verktyg' man använder heter utstickare

      Radera
  3. Wow! Jättefina tårtor på din blogg! :)

    SvaraRadera