onsdag 1 januari 2014

Gott Nytt År!

Nytt år, nya möjligheter :)

Denna smarriga chokladmoussetårta åt vi av igår.


 
3 ägg
3/4 dl socker
½ dl potatismjöl
½ dl glutenfri mjölmix alt vanligt mjöl
2 msk kakao
 
Vispa ägg och socker poröst
Blanda ihop de torra ingredienserna och vänd ner i smeten
Häll upp i smord springform
Grädda i 200* ca 18 min, i nedre delen av ugnen.
Låt botten kallna helt innan den delas i två delar.
 
Gör en ljus(vit) och en mörk chokladmousse:
Smält 200 gr ljus/vit choklad över vattenbad, ta av från värmen och låt svalna lite
Vispa ner 2 ägg, ett i taget
Vispa 3 dl grädde halvfast, vänd ner lite grädde i taget i chokladen
Gör samma med den mörka chpkladen
 
Lägg en botten i springform. Ringla över några tsk kallt kaffe
Bred på hälften av den ljusa chokladmoussen och sedan hälften av den mörka
Vill man ha skikten delade som jag gjorde, så kan man ställa in formen i frysen i en kvart mellan man breder på de olika mousserna.
Lägg på den andra botten, ringla över lite kaffe och bred på mousserna.
Ställ in i kyl minst 5 timmar innan den ska ätas så mousserna hinner sätta sig ordentligt.
Smält 100 gr mörk choklad och ringla över kakan och gör dekorationer.


Önskar er alla ett riktigt Gott Nytt År!

Min förhoppning inför detta år är bl a att jag ska bli bra i min axel så jag kan ta upp tårtbakandet igen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar