tisdag 18 oktober 2011

Lakritskola

Vilken underbar doft som spred sig i mitt kök när jag kokade denna lakritskola! Ljuvligt! :)

3 dl grädde
3 dl socker
1 dl ljus sirap
120 gr hårda salta godisar (turkisk peppar, salta balkar)
10 gr smör

200 gr mörk choklad med sea salt

Krossa lakritsgodisarna
Blanda grädde, socker, sirap och lakritsgodiskrosset i en kastrull. (Obs! Tänk på att en ganska stor kastrull)
Låt koka till den uppnår 120* Rör om lite under tiden. En termometer är ett tips att införskaffa.
Ta av från plattan och tillsätt en klick med smör, rör tills den smält.
Häll upp i form och låt stelna

Skär i bitar.
Smält choklad över vattenbad och doppa kolan i.


Lakritskolan ingår ju i mitt lilla experiment som du kan läsa mer om här och jag kan säga att jag nog börjar närma mej den ultimata lakritssmaken med detta godis :) Underbart gott!


Helt klart nåt som kommer göras till jul i år! :)

3 kommentarer:

  1. Mums, mums, mums!! Choklad och lakrits är ju så gott tillsammans! Dessutom tycker jag att mörk choklad gör sig väldigt bra med lite salt i =)

    SvaraRadera
  2. Supergott godis tycker en i "smakpanelen"! TACK

    SvaraRadera
  3. Hanna, de blev en klar favorit här! Bland det godaste jag ätit i godisväg! :)

    Kanon med tacksam smakpanel kära kollega! Det kommer mera :)

    SvaraRadera