fredag 12 oktober 2012

Glutenfria havreformar med sylt

Dagens sista inlägg blir receptet på havreformarna. :)
 


Till ca 40 medelstora formar behövs
6 dl ren (sempers) havre
2 dl glutenfri mjölmix ( lailas blå hade jag  i dessa)
½ dl pofiber
2 dl socker
1 tsk bakpulver
225 gr smör

Hallonsylt

Blanda ihop alla torra ingredienserna.
Tärna smöret och blanda ihop till en deg. Jag blandar för hand här, men det går att köra i matberedare om man vill. Jag tycker dock att det är gott när havren är i lite större bitar, inte i smulor som det lätt blir när man kör i maskin.

Rulla bollar och lägg i formar.
Gör en fördjupning med ett finger och klicka i lite sylt.
Tyvärr sjönk sylten ner i själva smeten under gräddningen, men det blir ju en lite spännande överraskning när man biter i kakan ;)

Grädda i 175*. mitt i ugnen ca 8-10 min

2 kommentarer:

  1. Hej jag undrar hur länge de skulle stå inne i ugnen. Mina blev lite torra. Kan det bero på att jag tog lite mer mjöl istället för pofiber som jag inte hade hemma..Jag är inte så bra än på att baka glutenfritt så ditt svar skulle vara toppen! Tack för en fin blogg som jag kommer att använda mig endel av. Monica

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Monica!
      Såg nu att gräddningstiden inte stod med. Ska lägga in det.
      Att du tog mer mjöl än i receptet gjorde säkert att dina blev lite torra, glutenfri deg och smet ska ju vara lite lösare än vanlig för att inte bli torra bakverk.
      Hoppas du får användning av mina recept! :)
      mvh Annica

      Radera