onsdag 12 december 2012

Lussebullar i olika varianter och ny familjemedlem

Igår var det dax att baka lussebullar, så vi har nåt till fikat imorn på Luciadagen :)

Nu blev det inte bara lussebullar av degen, utan jag testade även att göra en saffranslängd fylld med mandelmassa och en liten minifläta.
Russinen hade visst gått åt med så det fick bli pärlsocker på istället.


Använde mitt vanliga recept på  Glutenfria lussebullar , men i dessa hade jag 1 msk flytande saffran från dr oetker, plus att jag testade att göra med finax mix (röd) istället för sempers.
Tror att smaken blev ungefär samma, men bullarna blev nog fluffigare med sempers mix.

Till längden med fyllning gjorde jag såhär:
Kavla ut till en rektangulär platta
Riv mandelmassa (till 1 ca 100 gr)
blanda den med 1 äggvita och bred på fyllningen på plattan
Rulla ihop från långsidan och klipp flikar som viks lite åt sidan, växelvis åt höger/vänster

Flätan: rulla ut tre jämntjocka korvar och fläta..
Låt jäsa som bullarna i 30 min, pensla med uppvispat ägg och strö över pärlsocker

Nu hade jag inte bara fokus på degen denna gång måste jag erkänna, och gräddningstiden blev därför nån minut för mycket..  Det har nämligen flyttat in en ny liten familjemedlem hos oss som måste passas för att hinna ut och göra det man ska, och som vid obevakat ögonblick tyckte det var riktigt lajbans att hänga i och ha dragkamp med mattes gardiner.. :)


1 kommentar: