tisdag 29 januari 2013

Maffiga muffins

I helgen som var ansvarade jag för kiosken under äldste sonens innebandymatch och fick i uppdrag att baka nåt smarrigt..
Ett uppdrag man mer än gärna tackar ja till :)
Så det blev dessa kärleksmums med minimarshmallows och dessa maffiga muffins:



Om man inte ska göra cupcakes av muffinsen tycker jag att de ska vara riktigt stora så då passar det ju utmärkt att göra dem i amerikanska muffinsformar :)

Fikat blev uppskattat i kiosken och det som inte gick åt fick grabbarna mumsa upp efter matchen (välförtjänt efter ha vunnit med 12-2..!)

Till 12 maffiga blåbärsmuffins
125 gr rumstempererat smör
2 dl socker
2 ägg
4½ dl glutenfri mjölmix (finax orange paket) eller samma mängd vanligt mjöl
2 tsk bakpulver
½ tsk vaniljpulver
1½ dl vaniljyoghurt
2 dl frysta blåbär
2 tsk potatismjöl

Vispa smör och socker
Tillsätt äggen, ett i taget och vispa mellan
Blanda de torra ingredienserna och vänd ner i smeten, växelvis med yoghurten.
Fördela smeten i formarna
Blanda blåbär och potatismjöl (hindrar att de vätskar sig för mycket när de tinar) och tryck ner några blåbär i varje muffinsform
Grädda i 200*, mitt i ugnen ca 15-20 min.

Till 12 st maffiga chokladmuffins med plopp:
100 gr smör
75 gr mörk choklad
1 dl turkisk yoghurt
2 ägg
1 3/4 dl socker
2 msk kakao
2½ dl glutenfri mjölmix (finax orange) alt samma mängd vanligt mjöl
1 tsk bakpulver
½ tsk vaniljpulver
1 krm salt
1 msk potatismjöl
2 dubbelplopp

Smält smöret
Ta av från plattan och smält ner chokladen i
Låt svalna och tillsätt yoghurten
Vispa ägg och socker
Blanda de torra ingredienserna och vänd ner växelvis med smörblandningen i smeten
Fördela i formar
Tryck ner en ruta plopp som du knäckt på mitten i varje muffins
Grädda i 200* mitt i ugnen ca 15 min



1 kommentar:

  1. åh så gott,åt själv blåbärsmuffins för några dagar sedan,och nu plötsligt blev ja allt sugen på chokladmuffins.mmm och med plopp,jösses.

    SvaraRadera