onsdag 23 januari 2013

Some kind of "kärleksmums" :)

Kärleksmums finns ju i massa olika varianter, här är en av mina:



225 gr smör
2 dl turkisk yoghurt
2 msk kaffe
3 ägg
4½ dl socker
6,75 dl glutenfri mjölmix, finax röda (alt samma mängd vanligt mjöl)
1 msk bakpulver
1 msk vaniljsocker
2 msk kakao

Smält smöret. Låt svalna och tillsätt yoghurten och kaffet
Vispa ägg och socker
Blanda de torra ingredienserna och vänd ner växelvis med smörblandningen i smeten
Bred ut i smord och bröad långpanna
Grädda i 175* i nedre delen ca 15-20 min
Låt kakan svalna

Glasyr
110 gr smör
4½ dl florsocker
2 msk kakao
1 tsk vaniljsocker
2- 3 msk kallt kaffe

Garnering
minimarshmallows

Smäl smöret till glasyren, tillsätt de övriga ingredienserna. Låt sjuda i några minuter tills den tjocknat lite
Bred ut på den avsvalnade kakan och strössla över minimarshmallows.
Låt svalna helt innan den skärs i rutor.

2 kommentarer:

  1. Hej jag har precis hittat in på din sida och nybliven i den glutenfria världen så är din sida super, ska def pröva kärleksmumsen med min kärlek :) Tack för en inspirerande blogg.. Eva

    SvaraRadera
  2. Tack så mycket Eva!
    Hoppas mina recept kan komma till nytta :)

    SvaraRadera